Драстичното предупреждение за печалбата на японския концерн за потребителска електроника Panasonic изпрати акциите в низходяща спирала. В края на борсовата сесия вчера книжата загубиха 20% от стойността си, предава Dow Jones Newswire.
Но и целият японски фондов пазар бе по-слаб. Индексът Nikkei, който обхваща 225 акции, загуби преди обяд днес 0,3 на сто от стойността си до 8 905 пункта. По-широкият индекс Topix отчете спад от 0,35 на сто до 739 пункта.
Вчера Panasonic отчете огромната загуба от 765 млрд. йени (7,37 млрд. евро) за годината. Подобно на много японски концерни за електроника от години Panasonic страда от силната йена и засилващата се конкуренция преди всичко от източноазиатски страни.
Заедно със загубата от 772 млрд. йени (7,44 млрд. евро) от миналата година Panasonic загуби само в рамките на 24 месеца 14,81 млрд. евро. Сега компанията ще засили мерките си за икономии и отново ще се откаже от бизнеса със смартфони в Европа само няколко месеца, след като възобнови дейността си в това направление.
Високи разходи за преструктуриране и отписвания
Всъщност Panasonic очакваше да постигне печалба от 50 млрд. йени. Но разходи за амортизация, за преструктуриране и по-слабо търсене на електронно оборудване повлияха зле на баланса. По-голямата част от загубата е била натрупана през приключилото в края на септември тримесечие, когато концернът отчита загуба от 698 млрд. йени (около 6,77 млрд. евро).
Годишната загуба е значително по-висока от очакванията на пазара. Запитани от Bloomberg анализатори очакваха средно минус от 24,7 млрд. йени.
По-голямата част от загубата се дължи на разходи за преструктуриране и отписвания, които са се повишили до 440 млрд. йени от очакваните едва 41 млрд. йени. За първи път от 50-те години компанията няма да разпределя дивиденти, защото „концернът спешно трябва да подобри финансовото си положение“.
Още през изминалите няколко тримесечия Panasonic закри почти 40 000 работни места. Сега обаче коланите трябва да се затегнат още повече. Вече имаше медийни спекулации, че компанията ще излезе отново от бизнеса със смартфони в Европа, а сега тази информация е официално потвърдена. Едва в началото на 2012 г. след няколкогодишно прекъсване японците отново започнаха да предлагат „умните си телефони“ на Стария континент, но не успяха да се наложат срещу силната конкуренция на Samsung и Apple.
Затишие на пазара за телевизори и компютри
Panasonic е принуден да се бори на широк фронт срещу сътресенията в бизнеса с електроника. Търсенето в основния бизнес с телевизори остава слабо. Освен това и подразделението с мобилни телефони в родината не може да се справи със силните конкуренти.
Слабостта на PC-пазара стопира почти напълно продажбите на батерии за лаптопи. Освен това протестите във връзка с островния спор между Китай и Япония доведоха до забавяне на дейността на някои фабрики на концерна в Китай. През миналото тримесечие продажбите на компанията се свиват с 12% до 1,82 трлн. йени (17,6 млрд. евро).
Някога прочутият с иноваторската си сила японски бранш на потребителска електроника е изправен пред трудни времена. И конкурентите на Panasonic - Sony и Sharp, също отчитат серизни загуби.