За много големи компании пренасочването също така е свързано и с високи разходи. През миналата седмица Google изненада инвеститорите с данни за приходите, които бяха под очакванията. Ако подразделението Motorola Mobility не се включи в сметките, ръстът на продажбите на компанията спада с 19 процентни пункта, въпреки че Google успя да продаде през тримесечието с 33% повече реклама. Но по-голямата част от тях са мобилни реклами, които засега струват по-малко пари.
Доставчикът на игри Zynga, който ще представи своите тримесечни резултати в сряда, е разработил няколко популярни игри за мобилни телефони. Но и тук важи максимата, че смартфон версиите не носят толкова пари, колкото редовните интернет игри.
И докато Facebook обогатява офертите си с нови функции, има опасност страницата на компанията да бъде претоварена със съдържание и това да отблъсне потребителите. Някои анализатори вече се съмняват, че Facebook може да поддържа стабилен растеж на своите мобилни реклами. "Наистина ли Facebook може да продължи да пълни страницата с реклами, без да ядоса своите потребители", пита Йордан Рохан, анализатор в Stifel Nicolaus.
„Когато една компания като Facebook въвежда нови рекламни формати, много потребители кликват на тези реклами без да следват каквато и да е търговска цел. В рамките на месец обаче тази зависимост отслабва"
Онлайн игрите губят очарованието си
Увеличението на мобилната реклама помогна на Facebook да компенсира спада в бизнеса с плащанията. Сред тях спадат и постъпленията, които Facebook събра от онлайн игрите на Zynga. Потребителите купуват по-малко виртуални стоки, така че приходите в подразделението се понижават с 9% спрямо предходното тримесечие до 176 млн. долара.
Говорейки пред анализаторите, главният изпълнителен директор Зукърбърг поясни, че „игрите не вървят толкова добре, колкото би ми се искало. Той заяви още, че растежът на цялостната пазарна среда го прави уверен за бъдещето. Няколко доставчици на игри като Kixeye и Electronic Arts продължават да измъкват все по-голям пазарен дял за сметка на Zynga.
Крайният резултат на Facebook е още по-слаб въпреки високите продажби, тъй като концернът включи и разходите за акциите на служителите си. Така Facebook записа за третото тримесечие загуба от 59 млн. долара, или два цента на акция. Преди една година Facebook реализира печалба от 227 млн. долара.
Коригираният резултат обаче показва печалба от 12 цента на акция. Анализаторите, анкетирани от Thomson Reuters, очакваха печалба от 11 цента на акция и приходи от 1,23 милиарда долара.
След IPO-то на Facebook преди почти шест месеца акцията загуби почти половината от пазарната си стойност. Някои ранни акционери продадоха големи пакети от акции и сега са налице сериозни съмнения за това дали концернът ще се справи с тенденцията за преминаване от настолен компютър към мобилно устройство.
Ако обаче се сравнят двете тримесечия, Facebook "очевидно отчита известен напредък", казва Колин Себастиан, анализатор в компанията за управление на активи Robert W. Baird. "Но ние все още не знаем кои рекламни формати ще действат и до колко рекламодателите ще плащат за тях. Това е нещо, в което трябва да се уверим с течение на времето".
Броят на месечните активни потребители на Facebook вече възлиза на 1,01 млрд., a 584 млн. души дневно посещават социалната мрежа. Това e съответно с 26 и 28% повече, отколкото преди година. Разходите на компанията са се увеличили с 64% до 885 млн. долара.