"Живеем, за да победим страховете си и да преследваме мечтите си. Нека нашите усилия и постижения допринесат за прогреса на човечеството“.
Това написа в профила си в Twitter екстремният парашутист Феликс Баумгартнър след успешния си скок от ръба на Космоса, който прикова пред телевизионните екрани почти 1 млрд. зрители.
"Беше по-трудно, отколкото си мислехме", заяви Баумгартнър. По някое време през полета той си е помислил, че ще загуби съзнание заради въртеливите движения. "Опитах се да компенсирам, но винаги бе с половин секунда по-късно“, разказа роденият в Залцбург австриец.
Гигантски балон с хелий издигна преди това Баумгартнър в капсула на около 39 км височина. 43-годишният австриец скочи от ръба на Космоса, достигна невероятната скорост от 1173 км/ч и не само оцеля, но и не загуби съзнание нито за миг!
Според първоначалните експертни оценки Баумгартнър се е движил с 15% по-бързо от звука в посока на Земята. В допълнение той постави два рекорда: за най-високо пилотиран полет с балон и за най-висок скок с парашут. Тъй като издърпа парашута си твърде рано, рекордът за най-продължително свободно падане остава за неговия ментор Джо Китингер (84 г.). Американцът го постави преди повече от 50 години и сега придружи Баумгартнър по радиовръзка в неговата мисия.
Днешният опит на Баумгартнър съвпада с 65-та годишнината от първия свръхзвуков полет. На 14-и октомври 1947 г. американецът Чък Ягър прекосява с експерименталния самолет Bell X-1 свръхзвуковата бариера.
По време на мисията днес беше подобрен още един рекорд - над 7 милиона души са наблюдавали скока на австрийския пилот в YouTube.
Ще отнеме време, докато научните оценки докажат, че Баумгартнър наистина е първият човек, който минава скоростта на звука само в защитен костюм. За спонсора Red Bull обаче акцията си струваше - за втори път през последните седмици милиони хора проследиха по десетки телевизионни станции и интернет портали случващото се в Розуел на живо.
В социалните мрежи скокът от стратосферата бе топ тема в продължение на часове. Така предполагаемите разходи в размер на 50 млн. евро не могат и да се сравнят с глобалния рекламен и маркетинг ефект за производителя на енергийни напитки.