35-годишният софиянец Стефан Павлов е в няколкодневна командировка в Бургас. Разхождайки се из центъра на крайморския град той вижда плакат за най-новия бестселър на любимия му автор. Зачитайки се в анонса, Павлов забелязва и отпечатания за мобилни устройства QR код и механично доближава смартфона си до него. Устройството сканира кода и активира специално приложение, с което младият българин успява за по-малко от минута да плати книгата от веригата книжарници „Хеликон“ онлайн и от дистанция и да поръча доставката в дома си в София в удобно за него време.
Някъде по същото време, но в София, съпругата му – Силвия Петрова-Павлова, абонат на мобилния оператор Виваком, се опитва да поръча и плати онлайн презареждане на предплатената карта Be Connect на Глобул за телефона на деветгодишната им дъщеря Анжела. И с изненада установява, че това е възможно за по-малко от минута, въпреки че двете са абонати на различни оператори.
Ако този сценарий ви се струва футуристичен, сега е моментът да ви изненадаме. Всичко това ще е възможно само след месец, когато „Целум България“, доставчикът на нова услуга в областта на мобилните разплащания, започне официално дейността си в страната ни. А трите мобилни оператори и веригата „Хеликон“ са сред първите партньори на компанията в България.
Едва 6 месеца след откриването на първия си офис в София, „Целум“ вече е в готовност да стартира услугите си, които ще превърнат мобилния телефон в „интелигентен портфейл", чрез който могат да се зареждат предплатени карти, да се плащат битови сметки, да се купуват стоки от интернет, поясни днес в София Владимир Буюклиев, изпълнителен директор на компанията. Приложението Cellum Pay, с което всичко това става възможно, стартира в партньорство с MasterCard и включва брандa MasterCard Mobile.
Всяка карта, издадена от банка в България, може да бъде включена в мобилния телефон. Процесът на регистрация е максимално улеснен и се извършва само от смартфон, без да е необходимо посещаване на офиси на банки или на мобилни оператори, а покупките се извършват чрез QR код.
„Преди шест месеца, при откриването на нашия офис, обещахме, че от октомври ще предоставим възможност да се купуват билети за концерт през телефон. За нас е истинско удоволствие, че се движим напред в тази посока, за да успеем да изпълним нашето обещание и същевременно е голямо предизвикателство да предложим на българите услуга, която отдавна е достъпна и улеснява европейските потребители”, каза още Буюклиев.
Услугата е стартирала преди почти година в Унгария с 15 активни партньора, като за първите десет седмици от съществуването успява да спечели над 10 000 активни потребители. Днес, година след старта, в Унгария услугата се ползва от 1,4 млн. потребители и 600 търговци, а чрез мобилното приложение компанията е реализирала над 1 млн. транзакции. Приложението MasterCard Mobile за мобилни разплащания, пуснато от Целум през 2011 г., вече е свалено над 40 000 пъти на телефони, ползващи операционните системи Android, iPhone или Windows Phone.
На подобни резултати компанията се надява и на българския пазар, поясни за Investor.bg Буюклиев. И оправдава оптимизма си с разчетите на мобилните оператори, които предвиждат за периода до 2015 г. 50% годишен ръст на продажбите на смартфони.
"Очакваме до 2015 г. всички разплащания да стават през мобилни устройства - смартфони и таблети. И тогава в джоба си ще имаме смартфон, вместо телефон, портфейл с кредитни карти и ключове", заяви и Клара Добрев от унгарския офис на компанията.
„В не толкова далечно бъдеще всяко мобилно устройство ще бъде търговско устройство. Както потребителите, така и търговците, ще могат да имат повече гъвкавост и избор. Потребителите ще пазаруват и ще правят плащания по начина, който най-добре отговаря на техните нужди и начин на живот в магазини, онлайн, или чрез мобилно устройство, а търговците ще могат да предоставят най-доброто преживяване за потребителите и ще създават лоялност у всеки потребител“, заяви и Габриел Гита, мениджър „Бизнес развитие“ Централна и Източна Европа на MasterCard.
За ползване на приложението при мобилни разплащания е необходима регистрация, при която се въвежда номера на платежната карта. Сигурността както на системата, така и на картата, се гарантира чрез запазване само на половината чувствителни данни в телефона, а другата половина се съхранява отдалечено в сървъра на компанията. Двете половини данни се събират единствено в процеса на плащане от страна на крайния потребител след въвеждане на специален код, известен само на потребителя. Предимството за него е, че няма да се налага да подписва нов договор с банка или мобилен оператор.
През 2010 г. Cellum започна международното си разширение, създавайки дъщерни фирми в България, Албания и Австрия и е в процес на преговори с бъдещи международни партньори.
Сертифицирана по стандарта PCI DSS, Cellum е първата фирма за мобилни разплащания в региона, отговаряща на най-високия стандарт за сигурността на водещите интернационални компании.
Целум България е акционерно дружество, създадено през 2011 г. съвместно с Корпоративна Търговска Банка и унгарската компания Cellum.
преди 12 години Не е толкова просто, колкото го представяте ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години До Бойчо Попов: Относно хакването. Просто системата им е е масово разпространена и не е влязла в полезрението на хакерите. Да предположим че даден смартфон е хакнат и хакера има пълен достъп до това каква информация има в телефона и какви пароли се въвеждат от потребителя. Имайки тези 2 парчета от пъзела трябва само да клонира сим картата и воала :) ПС: Не претендирам да разбирам от компютри занимавам се с винопроизводство. :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Сигурността както на системата, така и на картата, се гарантира чрез запазване само на половината чувствителни данни в телефона, а другата половина се съхранява отдалечено в сървъра на компанията. Двете половини данни се събират единствено в процеса на плащане от страна на крайния потребител след въвеждане на специален код, известен само на потребителя. Предимството за него е, че няма да се налага да подписва нов договор с банка или мобилен оператор.... Данните са криптирани, като има двойна защита - дори да има хакване на смартфона - там е само половината криптирана информация. Другата е в сървъра на компанията... В Унгария засега за една година от старта нямат нито един случай на злоупотреба отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Запазила си е моминското име - сега така е модерно :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години а защо двамата съпрузи в примера са с различни фамилии - Павлов и Петрова :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Звучи доста удобно,но трябва повече търговци да се включат за да има реална полза от него,а и трябва да ни обяснят как гарантират сигурността и че някой няма да си пазарува с нашите пари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар