Американската интернет компания Yahoo се раздели окончателно с половината от акциите си в зараждащия се китайски онлайн концерн Alibaba. За 7,1 милиарда долара (5,4 милиарда евро) Alibaba изкупи обратно 20-процентов дял на Yahoo, както стана ясно в края на работния ден във вторник. Съответните планове вече бяха оповестени още през май.
Други 550 млн. долара (419 млн. евро) се дължат за технологии и лицензи. След данъците върху продажбите Yahoo ще получи 4,3 млрд. долара в касите си. Новият изпълнителен директор Мариса Майер заяви през август, че Yahoo обмисля запазване на приходите и по този начин предизвика гнева на акционерите, които се надяваха на разпределение на сумата.
Сега обаче е постигнат компромис. В рамките на обратното изкупуване на акциите акционерите ще получат 3,65 млрд. долара, или 85% от постъпленията от продажбата след облагане с данъци. Останалите няколко стотин милиона долара ще останат в компанията. Остава "значителна сума пари, която компанията ще инвестира в бъдеще", бе цитирана Майер в съобщението за пресата. Дори и след продажбата Yahoo притежава 23% от Alibaba.
Анализаторите призоваваха многократно Yahoo да излезе от Alibaba. Според оценките им по-голямата част от стойността на Yahoo е в азиатските ѝ участия, но продажба на активите там щяла да доведе до опростяване на структурата на собствеността на концерна и би направила стойността на компанията по-лесно разбираема за инвеститорите.
Преговорите между двете компании обаче се проточиха във времето. В началото на декември агенцията писа, че Alibaba търси заем, за да купи обратно 40-процентовия дял в компанията, който преди години беше придобит от Yahoo. По-късно отново Ройтерс съобщи, че китайската компания готви оферта към американците.
През миналата година Yahoo претърпя провал в битката си за рекламни постъпления с Google и загуби една пета от приходите си. Само за няколко месеца концернът уволни и двама главни изпълнителни директори, като сега компанията се ръководи временно от Рос Левинсън.
Вчера стана ясно, че Мариса Майер е решила да повдигне самочувствието на служителите си, като вместо досегашните модели Blackberry компанията започне да използва за служебната си комуникация по-модерни и използвани смартфони. По този начин служителите ще успеят да разбират по-добре как техните потребители ползват интернет и услугите на Yahoo.
Във вътрешно за компанията съобщение, цитирано от Business Insider, Майер обявява старт на програма "Yahoo! Smart Phones, Smart Fun!" В 22 неназовани страни, в които компанията развива дейност, ще бъдат деактивирани фирмените Blackberry-та.
Вместо това служителите ще разполагат със смартфони с Android (Samsung Galaxy S3, HTC One X, HTC EVO 4G LTE), Windows Phone 8 (Nokia Lumia 920) и iOS, включително с новия iPhone 5. Тарифните пакети и тези за обмен на данни се заплащат от компанията. „Искаме в идеалния случай служителите ни да имат подобни устройства на тези на потребителите ни. Така можем да мислим и работим като мнозинството наши клиенти“, пише Майер.