По данни на анализаторската компания IDC доставките на компютри в световен мащаб са отчели спад през второто тримесечие. Продадени са били 86,7 млн. компютри, което представлява лек спад от 0,1% на годишна база, пише MarketWatch. Продажбите са по-ниски с 2,1% от първоначалните прогнози на компанията.
„Ние вече бяхме доста консервативни за това второ тримесечие“, заявява анализаторът IDC Джай Чу в интервю. „Но при всички неприятности, които се случиха при нас, в крайна сметка сме на тази позиция".
В доклада се цитира "ограничено" търсене в САЩ, Европа и дори в Азия, която според групата за технологични изследвания е имала "най-лошото си представяне от години."
"Потребителите продължават да не желаят да закупуват персонални компютри в тази среда на технологичен преход и слаба икономика," се казва в съобщението на IDC.
Доставките на компютри в САЩ са спаднали с около 11%, което представлява значителен спад от прогнозите на IDC за намаление от 4,4%. „Ние прогнозирахме началото на спад за САЩ, но това е доста по-лошо, отколкото си мислехме," каза Чоу.
Доставките за Азия са на нивото от предходната година, като според IDC това е най-слабото представяне на континента от години.
Междувременно друга агенция за проучвания в сектора – Gartner, също съобщава за нежелание на потребителите да купуват компютри. През второто тримесечие продажбите на персонални компютри стагнират до 87,5 млн. броя.
Според анализа на Gartner американският производител Hewlett-Packard остава лидер на пазара с 14,9% пазарен дял, следван от китайската компания Lenovo с 14,7% и тайванската Acer с 11%. Американският концерн Dell Inc. е четвърти в класацията с 10,7%.
Данните обаче показват, че Lenovo е на път да измести Hewlett Packard от върха. Пазарният дял на американците пада от 16,9% до 14,9 на сто, докато китайската Lenovo расте с бързи темпове, като двете компании се разделят от едва 200 000 компютри. Ако трендът продължи, още през текущото тримесечие Lenovo може да заеме лидерската позиция.
След успехите си на родния пазар, през май 2005 г. Lenovo придоби PC-подразделението на IBM и така започна настъпление и към международните пазари. От тогава китайците се наложиха на второто място сред най-успешните производители и изместиха от там друг американски конкурент – Dell, припoмня Financial Times.
През 2011 г. Lenovo придоби и доставчика на германската верига от нисък ценови сегмент Aldi - Medion.
В последните месеци концернът планира да извлече печалба и от бума на таблетите, разширявайки продуктовото си портфолио. Освен класическите лаптопи Thinkpad, Lenovo вече предлага и таблета A1.
Gartner предупреждава, че потребителското търсене остава слабо, а IDC предполага, че ще остане такова и през следващите няколко тримесечия.
Анализаторът Микако Китагава смята, че въпреки повишените очаквания ултрабуците, новите ултратънки, икономични лаптопи, базирани на технология на Intel, „имат малко влияние върху цялостния растеж на доставките“.
Китагава също така отчита възхода на мобилните устройства, като таблети и смартфони, които според анализаторите засягат продажбите на PC-та.
„Потребителите все по-рядко предпочитат да харчат парите си за персонални компютри, тъй като има други технологии, продукти и услуги, като например най-новите смартфони и медийни таблети, които могат да купуват", се казва в изявление на Китагава. „Това е повече от тенденция в зрелия пазар, където персоналните компютри са силно наситени".