IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо Tchibo и Rolex са толкова важни за Apple

От решението на германски съд по спорните патентни въпроси зависи бъдещето на пазара на таблети

18:15 | 13.06.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Защо Tchibo и Rolex са толкова важни за Apple

Едва ли има нещо по-хубаво за която и да е компания, от безкраен пазар, на който да прави каквото си пожелае, без при това да е заплашена от конкуренти. В определен случай точно това се опитва да постигне американският технологичен концерн Apple при своите съдебни битки за патентите, пише в свой материал Wall Street Journal.

Създателят на iPad, iPhone и iPod иска да защити продуктите си от евтините копия. Но какво всъщност е едно копие? Или – колко подобни може да са два продукта на две конкурентни компании?

С точно тези основни въпроси се занимават съдилищата при многобройните дела на Apple срещу конкурентните Samsung и Motorola. За да решат подобни щекотливи въпроси, съдиите обикновено поглеждат към миналото, за да видят как колегите им са отсъдили в подобни случаи.

В процеса на Apple пред дюселдорфския окръжен съд през тази седмица се случи същото. За да решат дали Samsung и Motorola са копирали с новите си модели iPad на Apple, съдебните заседатели се вгледаха в старо дело между производителя на луксозни часовници Rolex и германската кафе компания Tchibo.

Имитация или собствен продукт?

Хамбургската компания, която освен кафе предлага и шарена смес от евтини продукти като бижута и дори пижами, е предлагала за продажба и часовник, който много наподобява модел на Rolex, но струва значително по-малко от оригинала. Швейцарците виждат в часовника на Tchibo само евтино копие на Rolex и отиват пред Темида. Съдебната сага продължи 13 години.

През 1993 г. съдиите постановяват, че купувачите на часовника на Tchibo само са искали да имитират, че носят много по-скъпия луксозен швейцарски часовник на ръката си. Производителят на кафето трябваше да плати обезщетение в размер на 1,8 млн. марки.

Но какво означава това за спора между Apple, Samsung и Motorola? Дали таблетите на конкурентите се продават добре само заради тяхната прилика с iPad или става дума за самостоятелни продукти, които убеждават клиентите си въз основа на техните технически характеристики. Дали Motorola и Samsung просто са използвали със своите продукти репутацията на най-скъпите продукти на Apple? И дали сходството с реалния символ на статуса е единствен стимул за покупка?

Щекотливи въпроси

Със сигурност в ценово отношение разликата между таблетите не е толкова висока, каквато е била между имитацията на Tchibo и швейцарския луксозен часовник. А и Samsung, Apple и Motorola, за разлика от Tchibo и Rolex, работят на един и същи пазар. И трите концерна продават потребителска електроника, докато Tchibo по изключение е предлагал часовник в асортимента си.

Въпреки това решението за това дали става дума за копие, или самостоятелен продукт, е сложен въпрос за всеки един съд. Но по-скоро става дума не само за милиардно обезпечение на най-големите в света концерни за електроника, но и за това, дали Apple може в бъдеще да продава своя iPad на един запазен само за компанията пазар, без да се чувства твърде заплашена от Samsung и Motorola.

Изходът на процеса в Дюселдорф, който може да реши бъдещето на тези компании, се очаква в началото на юли.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:17 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още