По-малко от две седмици след като агенцията за кредитен рейтинг Moody's понижи рейтинга на дълговите книжа на Nokia Corp с една степен до Baa3 (най-ниското инвестиционно ниво) заради силния спад в продажбите на телефони през първото тримесечие, довел до свиване с 35 на сто на приходите за същия период, нейния пример бе последван и от Fitch.
Агенцията намали рейтинга на изпитващия криза производител от BBB- на BB+. По този начин рейтингът вече не е инвестиционен, а книжата на компанията се оценяват като спекулативна инвестиция. На финансов жаргон рейтингът се нарича „junk“. Както пояснява Fitch във вторник, перспективата остава негативна. Това означава, че компанията е заплашена от ново понижение.
Fitch обосновава понижението с разочароващото развитие на най-важното подразделение – това за мобилните телефони, през първото тримесечие. За този период отделът, който до този момент бе отговорен за лъвския пай на печалбите, отчете оперативен марж от минус 3%. За второто тримесечие Nokia очаква маржът да е в подобни граници, или дори да се влоши допълнително.
Ако през второто тримесечие не бъдат отчетени значими подобрения, Fitch ще предприеме по-нататъшни стъпки за девалвация на рейтинга. Nokia ще трябва да спре спада в продажбите и да генерира положителен оперативен марж в ниския процентов сегмент. Fitch обаче изразява съмнения, че Nokia може да постигне това в следващите 18 месеца.
Пускането на новата серия смартфони Nokia Lumia може да доведе до известен подем. Въпреки това обаче възстановяването на компанията според Fitch може да бъде възпрепятствано от някои фактори. Дъщерната компания Nokia Siemens Networks, производител на телеком оборудване, все още е дълбоко в червената зона. Освен това силната конкуренция на развиващите се пазари в Азия подкопава бизнеса на Nokia с ниски цени на смартфоните.
Като реакция на понижението на рейтинга главният финансов директор на Nokia Тимо Ихамутила подчерта доброто финансово здраве на компанията. Концернът разполага с ликвидни средства в размер на 4,9 млрд. евро и си поставя за приоритет да пести парите в брой.
"Ние работим върху бъдещия растеж на Nokia“. Той изтъкна също така напредък в програмата за спестявания на разходите. Nokia планира да намали оперативните разходи в подразделението за мобилни телефони с 1 млрд. евро. Още 1 млрд. евро ще бъдат спестени от дъщерното дружество Nokia Siemens Networks.
През първото тримесечие на годината оперативната загуба възлезе на 1,34 млрд. евро, докато анализаторите очакваха минус 731 млн. евро след предупреждението за резултатите от началото на април. Продажбите са намалели с почти една трета до 7,35 млрд. евро, което е в рамките на очакванията.
Почти няма регион в света, където приходите на Nokia да остават поне стабилни. Най-малък е спадът в Латинска Америка - 3%. В основния район - Европа, продажбите са отчели спад от 35% на годишна база, а на растящия иначе пазар в Китай приходите се сриват със 70%.
С 82,7 млн. единици компанията е продала с една четвърт по-малко устройства. Пада и средната цена на мобилен телефон от марката – с 22 на сто до 51 евро.