С резултати в горния край на очакванията гигантът в онлайн търсенето Yahoo приключва първото тримесечие на 2012 г., предаде Ройтерс. Това е стратегически успех за новия главен изпълнителен директор Скот Томпсън, който ще обяви по-късно днес в телефонна конферентна връзка детайлите на своята програма за преструктуриране. В следборсовата търговия акциите отчитат стабилен ръст.
Приходите, с изключение на продажбите, реализирани чрез прехвърлянето на потребители към Yahoo ("EX-ТАС") възлизат на 1,077 млрд. долара, с един процент повече от същия период на миналата година. Анализаторите очакваха в най-добрия случай застой на продажбите.
Вече започната от предшествениците на Томпсън програма за съкращаване на разходите също дава резултати. Нетната печалба нараства с 28% до 286 млн. долара, или 0,23 долара на акция. Анализаторите очакваха 0,17 долара за акция.
На негативния полюс са приходите от реклама, които продължават да отчитат спад – с обема си от 454 млн. долара те са с 4% под нивото от миналата година. Неочаквано обаче има ръст в уеб търсенето – рекламните приходи (ex TAC) скачат тук с 8% до 384 млн. долара, докато анализаторите залагаха на спад.
Подобрение има и по отношение на паричните потоци. Свободният паричен поток нараства с 247% до 196 млн. долара, което подсилва гърба на новия главен изпълнителен директор в амбициозните му планове за възстановяване.
Защото Yahoo е под обсада: в началото на април хедж фонд мениджърът Даниел С. Льоб пусна сайта www.valueyahoo.com. Той е част от неговата стратегия, с която на следващата среща на акционерите той иска да наложи четири собствени кандидати за членове на борда на фирмата в Силициевата долина, включително себе си.
Фондът на Льоб Third Point държи 5,8 процента от Yahoo, с което е най-големият индивидуален акционер. Главният изпълнителен директор Томпсън обаче не намира Льоб за достатъчно квалифициран за надзорния орган. Той отхвърля категорично първоначално искане за допускане до борда.
В документите до щатската комисия по ценни книжа и фондови борси (SEC) Third Point изброява очевидни „погрешни решения и неуспехи“ на мениджмънта на Yahoo и на сегашния Надзорен съвет. Към тях спадат отхвърлянето на офертата за придобиване от Microsoft през 2008 г. и издигането на Каръл Барц за директор.
Освен това компанията досега не е приела нито едно предложение за кандидатура на Third Point, твърдят от хедж фонда. Льоб критикува и липсващата компетентност в областта на медиите, рекламата и маркетинга. Новите директори са очевидно директна реакция на критиката.
Бившият шеф на PayPal обаче трябва да предложи нещо повече от по-добри от очакваните резултати, за да оцелее при тази обсада и да спечели акционерите на своя страна. Томпсън е вече петият главен изпълнителен директор за последните пет години.
През февруари четирима членове на Надзорния съвет на концерна, сред които и председателят Рой Босток, подадоха оставките си. Бившият изпълнителен директор на eBay Майнард Уеб Джуниър, както и екс главният изпълнителен директор на Meta Group Алфред Аморозо са нови членове на борда.
Със 700 милиона потребители на месец компанията от Сънивейл все още е един от най-големите интернет адреси в света, но осребряването на това съкровище не се отдава на шефовете на компанията.
През миналата седмица Томпсън обяви съкращаването на 2000 служители, което ще спести 375 млн. долара годишно. Но това e само отбранителна позиция. Офанзивата е в разбиването на дейността в три основни сфери.
От май Yahoo ще бъде разделен в три основни области - клиени, региони и технология. Към "клиенти" спада мултимедийното съдържание, услугата на портала Flickr, търсене, електронна поща и електронната търговия. "Региони" ще бъдат отговорни за контактите с рекламодателите, а "технологии" ще се концентрират върху инфраструктурата и платформите на Yahoo.
Как ще функционира всичко това трябва да стане ясно скоро. При всички случаи, преди събранието на акционерите.