IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инвеститори от Русия и Казахстан създават мюсюлмански Facebook

54% от мюсюлманите в цял свят са млади хора под 25-годишна възраст, което може да е гарант за успеха

12:10 | 10.03.12 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

В интернет скоро ще се появи социална мрежа за мюсюлманите. Авторите на проекта обещават да създадат портал, където всичко ще е по мюсюлманските правила. Пари в проекта инвестират бизнесмени от Русия и Казахстан, пише Deutsche Welle.

В Истанбул, Москва и Кайро активно се подготвят за пускането на сайта Salamworld. Очакванията са той да стане главната социална мрежа на мюсюлманския свят.

Авторите на проекта обещават, че това ще е онлайн пространство, в което ще се спазват мюсюлманските предписания и разчитат на нарастващата аудитория от интернет потребители в ислямските страни. Досега обаче аналогични проекти са срещали затруднения при промотирането.

Социална мрежа по законите на исляма

Авторите планират да осигурят достъп до халалния сайт /тоест сайт, в който всичко ще съответства на нормите на исляма/ в началото на свещения за мюсюлманите месец Рамазан – в края на юли по Григорианския календар. Още сега обаче Salamworld е една от най-обсъжданите теми сред турските потребители на интернет. На неотдавнашната презентация на проекта в луксозния хотел „Чираган“ в Истанбул – бившия дворец на султан Абдул Азис на брега на Босфора, се събраха ислямски лидери от цял свят.

Компанията разработчик има за цел през първите три години да привлече в сайта от 30 до 50 милиона потребители. Създателите обещават, че техният сайт „ще филтрира съдържанието на социалната мрежа, така че да се поддържат семейните ценности, споделяни от мюсюлманите в цял свят“. За успеха на социалната мрежа на Изток би трябва да спомогне фактът, че 54% от мюсюлманите в цял свят са млади хора под 25-годишна възраст.

Пари от Русия и Казахстан

Макар че главният офис на компанията Salamworld се намира в Истанбул, проектът ще се ръководи от председателя на обществената организация на Съюза на мюфтиите в Русия Абдул Вахед Ниязов, а значителна част от капиталите за развитие на проекта идва от частни инвеститори от Русия и Казахстан. Имената на инвеститорите от Русия и размерът на техните вложения не се разкриват, но се съобщава, че общият размер на инвестициите през следващите три години ще е не по-малко от 50 милиона долара.

В момента в Salamworld работят хора от 12 страни. Планира се проектът да стартира  на девет езика - английски, арабски, руски, турски, фарси, френски, индонезийски, малайски и урду.

Salamworld е, както подчертават от компанията, преди всичко бизнес проект, но със социален компонент, насочен към развитието на глобалната мюсюлманска общност.

„Ние не правим опити да разкажем на света кои сме. Дадохме възможност на хора, които са далеч от исляма, да говорят за нас, да изкривяват нашата религия и в такъв изкривен вид да я представят на останалите“, казва говорителят на новия сайт Саид Саидов.

За свое главно предимство създателите на социалната мрежа смятат възможността да удовлетворят „потребностите на нарастващата мюсюлманска общност“ и да предложат алтернатива на практиката, при която „развитите мюсюлмански страни са принудени да блокират десетки сайтове, за да защитят своите потребители от небезопасно съдържание“, съобщиха от  Salamworld. Една от целите е и привличане на немюсюлманска аудитория.

Рисковете на проекта

Salamworld далеч не е единственият подобен проект, ориентиран към мюсюлманската аудитория в интернет. През февруари 2011 г. след по-малко от шест години работа беше закрита първата ислямска социална мрежа Muxlim.com. Според финансовите отчети компанията е изгубила над 800 000 евро само през 2010 г. въпреки милионите инвестиции. По сходен начин в края на 2011 г. се наложи да бъде закрита и търсачката за мюсюлмани IMHalal.com, създадена от иранец, който живее в Холандия. Причината – липса на инвеститори.

Да бъдат събрани всички мюсюлмани под един онлайн покрив не е толкова лесна задача, казва журналистът и блогър Омар Чатривала от Катар. По думите му е много по-просто да се създаде страница за храни, за дрехи или информационен портал за джамиите.

Не е ясно с какво да бъдат привлечени мюсюлманите младежи, тъй като те малко се различават от останалите в другите социални мрежи. По данни на Salamworld във Facebook има до 300 милиона мюсюлмани. И те са свикнали да използват предимствата на съществуващите мрежи, където има малко бариери, казва катарецът Чатривала пред Дойче веле.

“На тях им харесва да установяват контакт с връстниците си от другия пол в интернет. А идеята, че в социалната мрежа не може да се вижда момиче или жена с непокрита глава, да се играят обичайните онлайн игри и така нататък, може да се разглежда от тях като цензура“, заключава Омар Чатривала.

Още от света за технологиите четете в Dnes.bg 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:42 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още