През тази година ще има скромен ръст на световния пазар на компютри. Според Gartner през тази година продажбите ще достигнат 368 млн. броя. Това съответства на ръст от 4,4% спрямо предходната година. За бранша това би означавало значително подобрение спрямо 2011 г. През миналата година бяха продадени само с 0,5% повече компютри спрямо 2010 г.
Производителите на компютри в момента се борят с една слаба икономика и проблемите с доставките на твърди дискове. Този ръст обаче ще бъде помрачен от високите продажби на смартфони и таблети, смятат анализаторите на Gartner.
Приложения, като електронна поща, социални мрежи и достъп до интернет, където традиционно е силата на персоналните компютри, вече се използват пълноценно и при таблети и смартфони. „Потребителите ще си изберат дадена задача, и ще проверят какво устройство дава възможност за изпълняване на задачата по най-ефективен, най-лесен и най-забавен начин", казва Ранджит Атвал, директор по изследванията в Gartner.
Нови импулси за бранша ще дадат ултрабуците и Windows 8.
„Всъщност въпросът е дали Windows 8 и ултрабуците могат да станат убедителна оферта, която да върне феновете на технологиите към компютрите", казва Атвал. За 2013 г. анализаторите предвиждат ясно подобрение на пазара. Тогава се очаква продажбите да надхвърлят границата от 400 млн. устройства, което ще представлява ръст от 8,5% спрямо 2012 г.
В индустриалните страни според Gartner потребителите ще продължат да заменят PC-тата с други устройства. За ръста в продажбите ще са „отговорни“ преди всичко развиващите се пазари. През 2012 г. те ще са ключът за ръста в бранша.
Gartner очаква делът на продажбите в развиващите се страни от 50% през миналата година да нарасне до 70% през 2016 г. Високото търсене на мобилни устройства обаче ще остане предизвикателство пред производителите. През тази година конкуренцията от новия iPad, таблетите с Android и с Windows 8 ще продължи да расте. Освен това производителите на PC-та трябва да разграничават по-ясно своите продукти от таблетите, твърдят от анализаторската компания.