Технологичният концерн Apple е доминирал през четвъртото тримесечие и през цялата календарна 2011 г. на пазара на мобилни PC, показват данни на NPD DisplaySearch.
Компанията от Купертино е продала в последните три месеца на годината общо 23,4 млн. лаптопа и таблета, което представлява пазарен дял от 26,6%. През цялата 2011 г. са били продадени 62,8 млн. мобилни устройства. Според пазарните изследователи най-голямата част се пада на таблетите iPad.
Целият пазар за мобилни компютри през декември е нараснал с 44% на годишна база до 88 млн. броя. Въпреки това изминалата година не е била лесна за производителите, казва Ричард Шим, старши анализатор в NPD DisplaySearch.
„Очакваше се по-силно търсене на лаптопи“, казва той. Причина за по-слабите резултати в тази област са предстоящият старт на Windows 8 и нарастващият интерес към таблетите. „Заради това и в празничните дни компаниите се концентрираха върху промоции и намаления за таблети".
Според анализаторите пазарът на таблети е нараснал с 210% на годишна база до 31,7 млн. устройства през последното тримесечие. В тази област Apple си осигурява ясно изразено лидерство с пазарен дял от 59,1%, следвана от Amazon, която в първото тримесечие след пускането на пазара на таблета Kindle Fire държи 16,7%.
На пазара на нетбуци, който отчита ръст от 11% с 56,3 млн. продадени устройства, доминиращ е Hewlett-Packard. Според NPD DisplaySearch компанията държи 15,5% дял. Следват Dell и Acer с по 11,8% и Lenovo с 10,8%. MacBook на Apple е бил продаден през четвъртото тримесечие на 4,6 млн. клиенти, което съответства на 8,3%.