Най-голямата в света социална мрежа Facebook извърши първата крачка от своя път към борсата. В късния съботен следобед (източноамериканско време) мрежата публикува своя борсов проспект, с който рекламира акциите си пред инвеститорите. Конкретна дата за първичното публично предлагане все още няма. Обемът на борсовия дебют е в размер на първоначално 5 млрд. долара, като тази сума може да бъде увеличена в последствие.
Често се случва компаниите да залагат на високи цели, след това да изчакат реакцията на инвеститорите и, ако има достатъчно търсене, да увеличат цената по-късно. Както става ясно от самия проспект, Facebook е печеливша компания: През миналата година тя е спечелила 1 млрд. долара, 606 млн. долара през 2010 г., а през 2009 г. - 229 млн. долара. Основният източник на приходи е онлайн рекламата.
По този начин Facebook се остойностява по-предпазливо, отколкото се предполагаше първоначално. През този уикенд американските вестници продължаваха да пишат за обем от десет милиарда долара. Обемът на емисията би могъл да бъде увеличен при по-голямо търсене от страна на инвеститорите, отбелязват запознати.
Много инвеститори обаче си задават въпроса дали тези цифри могат да оправдаят спекулациите за оценка на компанията на 75 до 100 млрд. долара. В самия проспект Facebook не идентифицира каква стойност се опитват да постигнат мениджърите. Не се посочват нито броя на акциите, нито цената им. До действителното IPO, което се очаква в края на пролетта или лятото, Facebook ще трябва да подаде и тази информация. Тогава ще стане и ясно дали основателят Марк Зукербърг ще се раздели с акции. По данни от конспекта той държи повече от 28 на сто от акциите. Целият мениджърски екип има 70%, останалото принадлежи на финансови инвеститори.
Отсега обаче е ясно, че Facebook ще бъде най-голямото IPO на интернет компания за всички времена. Когато Google излезе на борсата през 2004г. бяха набрани 1,9 млрд. долара, а компанията бе оценена на 23 млрд. долара. Тогава това бе най-голямото IPO за американска интернет компания. Междувременно доставчикът на търсачката вече е на стойност 190 млрд. долара.
За първи път на фондовата борса Facebook може да се появи през май. Все още не е решено дали книжата ще се търгуват на Нюйоркската фондова борса или на Nasdaq. Това е въпрос, който ще бъде договорен от петте водещи банки за IPO-то. За борсов символ се спряга "FB", а водещите мениджъри са Morgan Stanley, Goldman Sachs, Bank of America, Merrill Lynch, Barclays Capital и JP Morgan.
В писмо до бъдещите акционери Зукърбърг заявява, че ще акцентира върху изграждането на продукти, а не на оптимизация с цел увеличаване на печалбата. "Ние не изграждаме услуги, за да правим пари, а правим пари, за да изграждаме по-добри услуги. Смятам, че в наши дни повече хора искат да използват услугите на компании, която вярват в нещо отвъд обикновеното постигане на максимални печалби."
Надеждите за успешна емисия на със своите 845 милиона членове най-голямото място за срещи в интернет (от тях 483 млн. влизат в сайта всеки ден) се погрижиха за това, че след години на сдържаност редица интернет компании отново се прицелиха в американския борсов пазар. Освен платформата за кариерно развитие LinkedIn в тази група попаднаха и Groupon и Zynga. В Германия обаче тази еуфория не се чувства особено силно. Наистина доставчикът на онлайн игри Bigpoint от Хамбург или берлинският стартъп Wooga се считат за кандидати, но засега няма конкретна информация.
Много по-високо е доверие в нововъзникващите компании в САЩ. Там частни инвеститори наддават, за да влязат в компании като Twitter - винаги с надеждата за бъдещо IPO, което ще им донесе неочаквани дивиденти. Пазарните експерти обаче смятат, че предвид астрономически оценки на някои компании ще станем свидетели на нов интернет балон. Мнозина все още помнят т. нар. „Нова икономика“ преди десет години.
Всичко за Facebook четете тук!