Холандският електронен гигант Philips е намалил наполовина печалбата си през четвъртото тримесечие и гледа предпазливо към 2012 година. Причината за влошените перспективи е преди всичко глобалната икономическа криза, заявиха от Philips в понеделник сутринта, преди отварянето на борсата.
Преди всичко тенденциите в Европа дават основание за безпокойство. В допълнение отложените доставки в здравните технологии и намаляването на материалните запаси е затруднило бизнеса през това тримесечие, заяви главния изпълнителен директор Франс ван Хутен, цитиран от Ройтерс.
Още на 10-и януари Philips заяви, че очаква слабо тримесечие. За последните три месеца на 2011 г. холандците имат печалба преди такси и данъци в размер на 503 млн. евро, след печалба от 913 млн. евро за предходното тримесечие. Приходите са в размер на 6,7 млрд. евро.
По този начин концернът много точно изпълни собствените си прогнози. Преди три месеца главният изпълнителен директор Франс ван Хутен заяви, че очаква оперативна печалба в размер на около 500 млн. евро.
Въпреки някои проблеми Philips държи на средносрочните си цели. Според тях до 2013 г. директорът очаква ръст на годишните приходи от между 4 до 6 процента и марж на печалбата между 10 и 12%.
А фактът, че тези цели не се постигат за един ден, главният директор на Philips изтъкна още през есента. Защото и през второто и третото тримесечие на 2011 г. концернът представи слаби резултати. Ван Хутен започна цялостно преструктуриране на компанията. Текущата програма за намаляване на разходите включва спестявания от 800 млн. евро и предвижда съкращаването на 4500 работни места.
Изглеждаше, че Philips се справя добре с преструктурирането – особено след като преговорите с TPV Technology за формиране на съвместно предприятие в телевизионния бизнес приключиха с успех.
Сега обаче компанията е спъвана от слабата конюнктура. Което е особено очевидно в последната четвърт при резултатите на подразделението за медицинска техника, в която традиционно Philips постига най-високите маржове на печалба. С бизнеса си в САЩ концернът продължава да е доволен. Продажбите в Европа са били обаче толкова слаби, че подразделението може да се надява само на лек ръст в продажбите.
Дори и в бизнеса с осветителната техника картината е мрачна. При продажбите на дребно особено тежко се е оказало ценообразуването на европейските пазари. След напускането на главния директор на подразделението Руди Провост, ван Хутен трябва сам да ръководи отдела. В началото на миналата седмица той назначи Пиер Ив Лесешер, експерт от Силициевата долина, за нов ръководител на дъщерното дружество Lumileds. Така той получава подкрепа за бизнеса с светоизлъчващи диоди (LED), в който конкуренцията се разраства бързо.
Ван Хутен вижда и леко възходяща тенденция през четвъртото тримесечие при потребителските продукти, в които влизат продукти като самобръсначки и кафе машини. Подробни данни за 2011 г. Philips ще представи на 30-и януари.