Американската телекомуникационна компания Verizon е платила скъпа цена, за да предложи на потребителите си смартфоните iPhone. Именно заради продукта на Apple маржовете на дружеството са се влошили, показва отчетът за четвъртото тримесечие на 2011 година.
Тогава на пазара бе пуснат модела iPhone 4S, който е вторият, продаван от Verizon. Продажбите му са възлезли на 4,3 млн. броя от общо 7,7 млн. смартфона, които операторът е продал, пише Wall Street Journal.
Логиката при мобилните оператори е обратна на тази при повечето компании, тъй като по-високите продажби означават по-ниски печалби. Причината е, че Verizon трябва да субсидира продажбата на всеки смартфон със стотици долари с надеждата, че те ще бъдат компенсирани от такси за обслужване за периода на сключените с потребителите договори.
Поради тази причина звеното на Verizon за мобилни комуникации – Verizon Wireless, макар да остава с висока рентабилност, е записало остър спад на оперативната си печалба през последното тримесечие на 2011 година.
Verizon купува iPhone от Apple при цена от около 600 долара за брой, а продажбите се правят при около 200 долара за брой. Така съвсем реален става въпросът дали операторите изобщо ще могат да си върнат инвестицията.
През последното тримесечие на 2011 година Verizon записва загуба от 2,02 млрд. долара, или 71 цента на акция. За същия период на предходната година компанията имаше печалба от 2,64 млрд. долара, или 93 цента на акция.
В основата си негативният резултат се дължи на еднократен ефект, свързан с разходи към пенсионната система на САЩ. При премахването на еднократните ефекти печалбата на Verizon е 52 цента на акция, след като за същия период на предходната година тя бе 54 цента на акция.
От компанията предупреждават, че силните продажби на смартфони биха могли да окажат натиск върху печалбите, но анализаторите не очакват сериозни сътресения.
През четвъртото тримесечие на 2011 година приходите на Verizon са отбелязали 7,7 на сто ръст на годишна база до 28,4 млрд. долара.