Преди точно две години щатският онлайн концерн Google преустанови дейността на своята търсачка в Китай. Сега обаче компанията може да се завърне на най-големия в света интернет пазар с нови предложения.
Гигантът назначава в страната нови програмисти, продавачи на реклама и продуктови мениджъри, обяснява за Wall Street Journal Даниъл Алегре, директор на компанията за Азия. При това Google ще се концентрира преди всичко върху бързо растящия пазар на мобилната операционна система Android и върху рекламата и продуктовото търсене, заяви още Алегре.
Първоначално се очаква да бъде пуснат Android Market, в който има хиляди мобилни приложения за смартфони и таблети, които засега не се предлагат в Китай. Също така компанията ще се фокусира върху услуги, които не са предмет на държавната цензура.
Един такъв пример е Shihui - уебсайт, който беше пуснат през септември. Там китайците могат да търсят отстъпки в местните магазини. Google също иска да разшири своите предложения, които позволяват на потребителите да си намерят продукти от онлайн търговци. Китайските власти са отказали пред Wall Street Journal коментар за плановете на Google.
Точно преди две години Google предизвика огромен скандал, тъй като компанията не искаше да се придържа към местните закони за цензурата. Тогава Google обяви намерението си да се оттегли напълно от Китай. Този ход отбеляза промяна в предишната политика на компанията да си сътрудничи с китайските власти. В очите на много китайци по онова време Google се отрече от страната.
От тогава компанията не предлага официално резултати от търсене в Китай. Потребителите на Google.cn се пренасочват към сайта на Google в Хонг Конг, който не е обект на същите разпоредби. Търсачката и други услуги като Gmail обаче едва ли са достъпни за повечето китайци, тъй като държавният филтър улавя почти всеки опит за достъп.
Съоснователят Сергей Брин обясни тогава, че компанията му преследва политика на „анти-цензурата“. Така той се опълчи на тогавашния главен изпълнителен директор, който се застъпи за компромиси с власите. Брин, който по рождение е руснак, обяви за Wall Street Journal преди две години, че практиката за цензуриране на власите му напомня на „тоталитаризма“ в Съветския съюз. „Някои аспекти от тяхната политика, особено цензурата, намирам за обезпокоителни“, заяви той.
Официално обаче Google никога не е напускала Китай. Около 500 служители останаха в страната, от тях около 300 са програмисти.
Сега обаче компанията мисли прагматично за ръста на Android в Китай и за растящия пазар на онлайн търговията. Алегре заяви, че ръководството на Google е разбрало, „че Китай предоставя най-големи бизнес шансове“. Към септември в страната имаше 500 млн. интернет потребители.
Въпреки усилията на правителството за контрол, интернет промени драстично пейзажа в страната. В услуги за микроблогване като Twitter и Weibo се обменя информация и критични мнения за правителствената политика.
В момента на Китай се падат по-малко от два процента от глобалните продажби на Google, които според анализ на Citigroup се очаква да са в размер на 40 млрд. долара. Делът на пазара на търсене е 17,2%, а през 2009 г. делът е бил 36%. Google е поставен под натиск от местния доставчик на услуги за търсене Baidu.
Отношенията между калифорнийската компания и китайското правителство остават напрегнати. Google обвинява ръководителите на Народната република, че стоят зад хакерските атаки над акаунти в Gmail. Пекин пък обвинява компанията, че се меси във вътрешните работи на страната. Въпреки това обаче властите удължиха лиценза на Google през миналата година.
Много бивши служители на Google China съжаляват, че в момента там компанията играе една вторична роля. Така смята и бившият директор Кай Фу Ли: „Онова, което искахме да направим с Google China, сега успя да стори Weibo“.