„Интернет пазарът в България през 2012 г. ще нарасне с около 20%”, заяви на работна закуска с журналисти Стюарт Тил, изпълнителен директор на една от водещите интернет медийни компании в страната Инвестор.БГ АД (в чиято структура влизат Investor.bg и Dnes.bg).
Така интернет пазарът у нас ще достигне сумата от 35,4 млн. евро. За сравнение, през 2011 г. онлайн рекламният пазар е нараснал с 12% до 29,5 млн. евро (59 млн. лв.), уточни Тил.
Делът на онлайн рекламата в общия рекламен микс през 2011 г. е бил 8%, като очакванията са този дял да нарасне през настоящата година до 9,3% и да достигне 16,3% през 2015 г.
Тил направи и сравнение с интернет пазара в Унгария, който през 2010 г. възлиза на 96 млн. евро, при пазарен дял на интернет рекламата от 12%. В Чехия за същата година цифрата е 186 млн. евро и 21% дял.
По думите му единствената причина за все още скромния ръст на онлайн рекламата е общата неблагоприятна икономическа ситуация в страната. По-силният ръст на онлайн рекламата спрямо нарастването на общия рекламен микс е за сметка на рекламата в печатните медии, докато телевизионната реклама все още се справя доста добре.
„Най-големи ръстове в света и в България бележи display рекламата. В основата на тази тенденция са увеличените възможности на новите стандарти за реклама – те имат по-големи размери и rich media съдържание. В резултат на това съвременната дигитална реклама има подобрено OTS (opportunity to see). По този показател интернет се изравнява с големите екрани на телевизиите”, коментира от своя страна Александър Варов, консултант по бизнес развитие на интернет компании.
Една от характерните тенденции за 2012 г. според Тил е мобилният трафик и възможностите за реклама там. По думите му 10% от потребителите на Investor.bg, Gol.bg и Dnes.bg достъпват сайтовете от мобилни устройства. Трафикът от мобилни устройства в България за цялото онлайн пространство пък към момента е около 3%, като до края на годината се очаква да достигне 10% от общия интернет трафик. Приходите обаче са на много по-ниски нива – 1% през 2011 г. и очаквания за нарастване до 3% през 2012 г.
„Мобилната реклама е все още в пеленаческа възраст. Всички гледат на нея с любопитство, искат да опитат, но малцина се осмеляват да го правят. Факт е, че насищането със смарт устройства се увеличава, с времето нараства и потреблението на мобилен уеб, а от там и очакванията ми за 2012 г. са интересът да се повиши“, прогнозира Жюстин Томс, онлайн експерт.
Към края на годината в България има 3 515 789 интернет потребители, или 44% от населението на страната, като за последната година те са нараснали с 3%. Чрез своите сайтове Инвестор.БГ АД достига до 55% от тях. През 2011 г. приходите от интернет реклама на компанията са нараснали с 15%, при 8,3% пазарен дял. За периода 2012-2015 г. компанията очаква ръст на приходите между 18 и 22% годишно.
Вижте презентацията от днешната среща с журналисти!
Свързани компании:
преди 12 години OTS, wtf? Хората на Запад говоря за CPL и CPR ние тук още се занимаваме с CPM и какъв OTS имал. Ти дето си писал статията, кога за последно цъкна на банер? Аз не си спомням, честно казано! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Хубави предвиждания, дано се получат нещата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар