Освен това резултатите от проучването показват и различия в намеренията не само по отношение на местожителството, но и по отношение на пола. Мъжете в проучването вече са похарчили или ще похарчат малко повече за подаръци (280 лева) в сравнение с жените – 222 лева.
Що се отнася до планирането на личните финанси, българските картодържатели се осланят на спонтанни решения. 77% от всички участници в анкетата не планират покупките според финансите си и просто купуват подаръци, когато видят нещо, което им харесва. Само 9% предпочитат да спестяват през цялата година, за да могат да купят подаръците, които искат.
Въпреки че парите в брой все още са предпочитано средство за разплащане по Коледа, тази година повече хора ще използват дебитна, кредитна или предплатена карта, за да платят за своите покупки в сравнение с 2010 година. Почти половината (48%) от картодържателите, които ще платят за подаръците с дебитна карта, избират този начин, защото го смятат за по-удобен. Една трета (33%) защото е по-сигурен и 12% защото е по-бърз в сравнение с плащането в брой.
За сравнение, една четвърт от хората, които ще плащат в брой, предпочитат този начин защото са свикнали с него, а 22% вярват, че той е по-сигурен. Тези отговори предполагат, че по-скоро навикът, а не реалните предимства все още определя избора на потребителите по отношение на разплащателните инструменти.
„Макар икономическият климат да оказа влияние върху част от хората, нашето проучване показва, че независимо от колебливия старт на сезона за пазаруване през ноември, количеството похарчени средства се увеличава с приближаването на най-интензивния период за пазаруване в страната. От началото на годината наблюдаваме стабилен ръст на изхарчените средства за стоки и услуги. Потребителският разход направен на мястото на покупката с карти Visa се е увеличил с 34% за периода 31 юни 2010 година – 31 юни 2011 година“, казва Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България.
Онлайн пазаруването става все по-популярно, но физическите търговски обекти все още са предпочитани от българските картодържатели. Само 15% от тях планират или вече са направили покупки от онлайн магазини. Що се отнася до пола, този сезон жените ще бъдат по-активни в интернет, като 19% от тях ще пазаруват онлайн, в сравнение с едва 9% от мъжете.
„Онлайн пазаруването с карти Visa също отбеляза добър годишен ръст от 38% на изхарчените средства през второто тримесечие на 2011 година в сравнение със същия период на 2010. Независимо от това нашето проучване показва, че българските картодържатели все още предпочитат да пазаруват от молове и търговски улици. Удълженото работно време и големите намаления са сред причините, които привличат потребителите, както и възможността да видят и пипнат стоката преди да платят за нея”, добави Райчева.
Данните за планираните покупки показват, че 29% от анкетираните ще купят дрехи, 23% - играчки, 18% - козметика и 9% - книги.