Почти четвърт от 500-те милиона поданици на държавите-членки на Европейския съюз никога не са ползвали интернет, а разликата между уменията за ползване на световната мрежа се разширява в полза на северната част на континента и за сметка на южната и източната, сочат данни на Евростат.
Над половината население на Румъния и малко под половината българи, гърци, кипърци и португалци нямат достъп до интернет у дома, става ясно от съобщение на статистическата агенция.
Данните подчертават липсата на възможности за хората от по-бедните общности да се възползват от предимствата на интернет като закупуване на по-евтини стоки и ползване на по-евтини услуги.
„За мнозина днес изглежда трудно да живеят без интернет“, се посочва в съобщението на Евростат. „Въпреки това намаляваща, но все още далеч не незначителна част от населението на ЕС никога не го е ползвала“, се казва още там.
Средният процент за целия ЕС на хората между 16 и 74 години, които никога не са имали достъп до интернет, е 24.
Макар че като цяло достъпът до интернет е нараснал през последните 5 години, разликите са огромни – в България едва 45% от хората имат достъп до интернет при 94% в Холандия.
Сред държавите с максимално осигурен достъп до интернет са също Люксембург, Швеция и Дания, при които той надхвърля 90%.
54% от румънците обаче никога не са ползвали световната мрежа независимо дали от вкъщи, в интернет кафе или чрез смартфон.
Страните с най-ниско ниво на ползване съвпадат с тези с най-слабо покритие на широколентов интернет, като там и електронната търговия е най-слабо развита.
Във Великобритания, Дания и Швеция електронното пазаруване е най-добре застъпено и допринася за между 5,8% и 7,2% от брутния вътрешен продукт на страната през 2009 г., твърдят от Boston Consulting Group през Ройтерс.
През последната година над 80% от британците между 16 и 74 години са направили покупки по интернет.
Най-ниското ниво е регистрирано отново в Румъния и България, където 13% от запитаните са отговорили, че са пазарували през интернет през последната година.
Сред най-изненадващите резултати от изследването са тези за Испания, модерна икономика в сърцето на Европа, където степента на достъп до интернет е сравнително скромна, както и пазаруването чрез световната мрежа. Едва 64% от испанските домакинства имат достъп до интернет, а само 39% пазаруват онлайн, става ясно от данните на Евростат.