През следващите четири години Китай ще стане най-ценният пазар за електронна търговия, тъй като все повече китайци ще имат достъп до мрежата, докато стационарната търговия няма да е в състояние да покрива добре територията на страната. Това е изводът от проучване на Boston Consulting Group.
И в момента в Китай има повече интернет потребители, отколкото в САЩ и Япония, пише консултантската компания. По отношение на електронната търговия азиатската страна, със своите 145 млн. клиенти, е на второ място след САЩ, където има 170 млн. интернет потребители, пазаруващи онлайн.
Според анализаторите през следващите няколко в Китай ще има огромен ръст, като през 2015 г. се очаква в азиатската страна да има 329 млн. онлайн купувачи – повече от всяка друга държава.
Според Boston Consulting Group през 2006 г. едва по-малко от 10% от живеещите в градовете китайци са пазарували онлайн. През 2010 г. техният дял вече е бил 23%. До 2015 г. тази стойност почти ще се удвои – до 44%. Това означава, че всяка година по около 30 млн. китайци ще пазаруват в интернет за първи път.
Пред онлайн изданието ZDNet един от авторите на изследването, Валдемар Яп, обяснява китайския манталитет.
„Китайците обичат да пазаруват. Но за страната е характерно, че интернет нараства по-бързо, отколкото търговската мрежа. Затова тук имаме различно развитие от много други страни“. Много артикули не можело да се намерят във физическите магазини, а за първи път клиентите ги виждат в мрежата.
Като друга особеност анализаторите посочват, че китайците не ползват търсачки, за да намерят даден продукт. Най-големият онлайн магазин Taobao.com блокира търсачките, дори и лидера в Китай – местната Baidu. Той може да си позволи това, защото има достатъчно верни клиенти – и те идват директно на началната страница на магазина, когато търсят даден продукт.
Местните технологични компании се опитват да се възползват от този тренд. Китайският производител на компютри Lenovo например има намерение да се концентрира върху продажби през интернет. От пускането му през 2008 г. неговият онлайн магазин отчита годишен ръст между 200 и 300%. И IBM работи в тясно сътрудничество с най-голямата верига за електроника в Китай - Suning, върху създаването на платформа за електронна търговия.