Американският технологичен концерн Hewlett-Packard (HP) ще преосмисли още веднъж плана си за отделяне на своето PC подразделение. Причината – нови анализи са показали, че разходите за отделянето ще са повече от ползите, пише в свой материал Wall Street Journal.
Едва през август тогавашният главен изпълнителен директор на компанията Лео Апотекер обяви промяна в стратегията на компанията. Инвеститорите реагираха като ужилени – акциите загубиха една пета от стойността си. Мег Уитман, сегашният нов шеф на HP и дългогодишен главен изпълнителен директор на онлайн търговеца Ebay, тогава подкрепи плана на Апотекер в качеството си на член на Управителния съвет. Сега обаче тя обяви, че ще вземе окончателно решение по казуса до края на октомври.
Отделянето бе част от плана на Апотекер да насочи HP към по-печеливши бизнес области като софтуера и услугите. В PC бизнеса нормалният марж на печалба е 5,9%, а в бизнеса с корпоративни клиенти – до 13%.
Аргумент срещу отделянето на бизнесите е загубата на мощта при пазаруване, с която може да се постигат по-изгодни цени при поддоставчиците, пише Wall Street Journal. Така например Hewlett-Packard иска на всяка цена да запази производството на сървъри, но то може да се оскъпи, ако не се купуват големи количества части и за компютри. От друга страна, HP и едно независимо PC подразделение можели също да образуват една търговска общност. Тези варианти са били обсъдени и още докато Апотекер е бил начело на компанията, но като идващ от софтуерния бизнес той бил настроен за отделяне, се говори сред запознати с делата на компанията.
За последната година PC бизнесът е имал приходи от почти 40 млрд. долара (29,3 млрд. евро) и оперативна печалба от около 2 млрд. долара. По този начин той е допринесъл съществено за общата печалба на компанията, която през 2010 г. е била в размер на 8,8 млрд. долара.
Hewlett-Packard от доста години насам е най-големият в световен мащаб производител на компютри и през второто тримесечие на годината е имал пазарен дял от 17,5% с 14,9 млн. продадени устройства според доклад на анализаторската компания Gartner. Все пак обаче пазарът за класически настолни компютри е под натиск, защото клиентите започват все по-често да посягат към смартфони и таблети.