Възможността Yahoo да попадне под китайски контрол значително повишава рисковете за личните данни на потребителите на сайта и може да предизвика реакцията на Вашингтон, предупреждават групи за защита на личната информация и други наблюдатели, съобщава Financial Times.
Предупрежденията последваха коментар на Джак Ма, основателят на китайската интернет група Alibaba, че той се интересува от придобиването на изпитващия затруднения щатски интернет гигант. Ма има право да откаже обратното изкупуване на 40-те процента, които Yahoo притежава в Alibaba, ако американската компания смени собствениците си и това го поставя в силна позиция да влияе върху съдбата на Yahoo. По-рано тази година компанията обяви, че ще преосмисли стратегическите си планове.
„Законодателите трябва да се противопоставят на сделка, при която личните данни на милиони американци ще попаднат в ръцете на чуждестранна компания с връзки с китайското правителство“, коментира Джеф Честър, директор на Центъра за дигитална демокрация.
„Вместо тайно да се опитват да следят потребителите на Google, за което има недвусмислени данни, придобиването на Yahoo от Alibaba ще предостави на китайците възможност свободно да шпионират милиони американци“, казва той.
Твърденията бяха незабавно отхвърлени от Alibaba, която посочва, че Пекин не може да получи достъп до данни, съхранявани извън Китай.
„Нееднократно сме демонстрирали, че спазваме законите в страните, в които правим бизнес“, се казва в изявление на Alibaba. „Ето защо, няма основание да се предполага, че с данните на Yahoo ще бъде постъпено по различен начин, след като компанията смени собствениците си“.
Ребека Макинън, главен сътрудник в New America Foundation заяви, че всеки опит Alibaba да купи Yahoo ще бъде „крайно противоречив“, като се има предвид отрицателната реакция на американския конгрес при миналогодишната оферта на китайския производител на оборудване Huawei да стане доставчик на щатската телекомуникационна компания Sprint.
„Дали хората, които използват електронната поща на Yahoo ще се чувстват комфортно ако тази услуга се предлага от китайска корпорация, при условие, че всички интернет компании в Китай при поискване от властите трябва да предоставят личните данни на потребителите си?“, казва тя.
Щатските регулатори обърнаха специално внимание и на сделката по придобиването на щатски доставчик на безжичен интернет от Deutsche Telekom. Ето защо те ще разследват и придобиването на голяма американска интернет компания от китайци, казва Марк Ротенберг, директор на Electronic Privacy Information Center.
Бързото увеличаване на базата данни, акумулирана от американските интернет компании подхранва страховете от евентуални придобивания, казва Ротенберг. „Това е един от сценариите, които ни плашат от години, като се има предвид огромното количество информация, съхранявана от Google.”