Двама от всеки петима в Европа (40%) днес пазаруват онлайн и именно мъжете, а не жените, движат нагласите към интернет пазаруването, се казва в ново проучване.
Докладът на CB Richard Ellis (CBRE) е базиран на мненията на 10 хил. купувачи в Европа и изследва взаимоотношението между онлайн и традиционната търговия, темповете на нарастване на пазаруването в интернет, приликите и разликите при онлайн купувачите в 10 европейски страни и значението на мобилните технологии и социалните медии.
Според анализа докато жените са били движеща сила при пазаруването във физическите магазини, то мъжете пазаруват близо два пъти по-често онлайн – средно веднъж на 2,5 седмици спрямо веднъж месечно при жените.
В Западна Европа склонноста за покупки по интернет е пряко свързана с доходите – 61% от потребителите с високи доходи пазаруват онлайн, в сравнение с 44% от тези с по-ниски.
Книги, музика и компютърни игри вече са установени продукти сред предпочитаните предмети за пазаруване по интернет, но наред с тях потребителите все по-често купуват и обувки и облекло. Водещи в това отношение са потребителите в Германия, Швеция и Великобритания, съответно с 16%, 14% и 12%.
Най-активни в пазаруването по интернет са хората в Западна Европа. Руснаците пазаруват най-малко. По отношение на различните региони разликите в поведението се дължат основно на достъпа до високоскоростен интернет, както и на някои културни особености.
Негативни фактори за младите потребители са трудностите при доставка и връщане на стоките при покупка по интернет.
Въпреки технологичните развития опасенията относно сигурността остават най-голямата бариера за онлайн пазаруването.
Социалните медии в момента имат малко отражение върху процеса на взимане на решение при покупка по интернет. Покупките през мобилни телефони тепърва предстоят да се развиват.
„Нашето проучване показва, че физическите магазини и интернет не са опоненти, а се допълват“, коментира Питър Голд, директор Трансгранична търговия в CBRE.
„Клиентите проучват цените и наличността онлайн, преди да направят покупка, която може да бъде през който и да било канал. Търговците използват онлайн пазаруването, за да тестват нови пазари и да насочват браузърите към своите магазини.“
Той обяснява, че потребителите в Европа предпочитат да съчетават най-доброто от двете – скоростта и удобството на онлайн покупката с по-обстойно и удовлетворително социално преживяване, каквото предлага отиването в магазина.