IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Телевизионен канал атакува китайската търсачка Baidu

Държавната телевизия CCTV обвинява мениджърите на Baidu в давалери, но всъщност става въпрос за борба за надмощие, пише Süddeutsche Zeitung

17:42 | 19.08.11 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Централата на концерна в Пекин.<em> Снимка: Ройтерс</em></p>

Централата на концерна в Пекин. Снимка: Ройтерс

Първата атака е във вечерните часове, след като много китайци се настаняват удобно пред телевизионните си приемници. Държавната китайска телевизия CCTV напада водещия по пазарен дял в страната интернет портал Baidu в своето популярно предаване „Икономиката и законът“ с разследващ репортаж. Продължителност: 23 минути.

Според германския ежедневник Süddeutsche Zeitung разследването разкрива как Baidu, с помощта на своята търсачка, умишлено е подпомагал дилърите на фалшиви лекарства в криминалната им дейност. При това са били частично измамени и рекламодатели на Baidu.

Репортажът е повторен неколкократно на следващия ден, преди след това да бъде подета нова атака. Този път от CCTV обвиняват търсачката, че няма модераторска функция във форумите, където частни лица са били обиждани жестоко.

Хванаха ги, би си помислил всеки. Но всъщност не става дума просто за журналистическо разследване. Защото държавната телевизия в Китай е не само средство за осведомяване и удоволствие, но и най-големият пропаганден орган на Народната република. Нищо в нея не се излъчва случайно. 

Особено що се отнася за репортажи за икономическите гиганти. Още повече, че досега Baidu се считаше за любимец на управляващата комунистическа партия. И има защо – няма друга компания в бранша, която да се нагажда толкова безропотно към изискванията на китайските цензуриращи власти.

Така че в момента усилено се спекулира кои може да са причините за атаките. Според някои става дума за рекламни приходи, от които през последните няколко години CCTV е загубила милиарди юани за сметка именно на Baidu. Други са на мнение, че става дума за борба за пазарни дялове при търсачките. Защото и самата CCTV планира в бъдеще да предлага търсене в интернет и по този начин да се присъедини към други държавни медии, които предлагат услугата. Така или иначе, репутацията на Baidu пострада доста, а в първия ден след кампанията акциите загубиха 9% от стойността си.

Дълго време партията само наблюдаваше безучастно как частни компании завладяват онлайн пазара и стават недостижимо богати. Това очевидно е събудило завист. Освен това става дума и за контрол. Защото само ако партията може дългосрочно да командва общественото мнение, тя ще запази бъдещето си на авторитарна институция. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:12 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още