IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Чаша кафе за всеки

Американецът Джонатън Старк почерпи хиляди непознати с кафе в Starbucks чрез картата си за ваучъри. Скептиците смятат, че става дума за PR кампания

16:27 | 18.08.11 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Някой току-що се е е почерпил с кафе за сметка на ваучъра на Старк. <em>Снимка: </em><cite>jonathanstark.com</cite></p>

Някой току-що се е е почерпил с кафе за сметка на ваучъра на Старк. Снимка: jonathanstark.com

Всъщност американецът Джонатън Старк просто е искал да почерпи света с чаша кафе. За тази цел той публикува в интернет баркода на своята карта за ваучъри в Starbucks – за общо ползване и с молба все пак сметката от време на време да бъде зареждана, пише в свой репортаж Financial Times Deutschland. 

Лате Макиато или Капучино, докато стигнат парите. За всеки, за приятел, за просяка на улицата. „За моментите на приятелството“ - така Старк е искал да вдъхнови хората, пише самият той в сайта си.

Мил жест, или евтина рекламна кампания на кафе веригата? В мрежата вече започна ожесточена дискусия, концернът спря достъпа до картата и отрече участие в акцията, а 42-годишният американец се прави на обиден.

Принципът на експеримента е доста прост: в САЩ клиентите на Starbucks могат с виртуална клиентска карта да плащат безкасово продукти, стига да са я заредили. А иначе сметката се зарежда във филиалите чрез баркод, който се показва на екрана на мобилния телефон и се разчита от скенер на касата. На 7-и юли Старк публикува в интернет снимка на този баркод, където всеки може да си го свали или да го преснима, за да плати по-късно с него в Starbucks.

Американецът, който по професия е уебдизайнер, е заредил първоначално в картата си 300 долара и моли всеки в блога си да не харчи повече от 3 долара наведнъж и прилежно да споделя за преживяването си в интернет. В продължение на седмици не се случва почти нищо, но тогава изведнъж историята се появява във все повече блогове, статия излиза и в авторитетния Los Angeles Times. Изведнъж хиляди зареждат баркода на смартфона си, разпечатват го или пък го показват на скенерите в кафето директно от лаптопите си. И, разбира се, всеки разказва на приятелите си за картата. 

След още няколко седмици проектът с кодово име "Jonathan's Card" вече става истински шлагер и се разпространява във все повече блогове и социални мрежи. Във Facebook Старк има 8795 фена (вече може да са повече), почти 15 000 са последователите му в Twitter. Анонимни дарители постоянно зареждат ваучъра, в който са се влели около 10 000 долара.

Истински успех. Но във времена, в които почти всяка компания преследва стратегии в социалните мрежи и медии, наводнява интернет с абсурдни идеи и се опитва да прави вирусен маркетинг, все някога ще се появят и скептиците.

В своя профил във Facebook Старк се представя като филантроп, докато някой не попита открито дали той, като вицепрезидент на фирма за мобилни софтуерни приложения, черпи хиляди с кафе по телефона наистина само от любов към ближния. Наистина, компанията му Mobiquity е работила по-рано със Starbucks, са разкрили блогъри. Твърдението им се отрича от Mobiquity.

Самият програмист отрича да е получил пари за своята акция и оповести лаконично: „Това наистина ме ядосва. Но съм длъжен заради всички, които ми вярват, да отбранявам гледната си точка срещу всички циници“.

Дали Старк наистина е толкова човеколюбив, или просто е пресметлив предприемач, все още е предмет на ожесточена дискусия. Междувременно Starbucks закри достъпа до сметката, защото е била атакувана от хакери.

Самият Старк се обади за последен път по темата в Twitter в сряда: "Тъкмо почерпих двама човека със сладкиш и кафе. Добро утро! Никой не може да убие една идея!“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:54 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още