Всъщност американецът Джонатън Старк просто е искал да почерпи света с чаша кафе. За тази цел той публикува в интернет баркода на своята карта за ваучъри в Starbucks – за общо ползване и с молба все пак сметката от време на време да бъде зареждана, пише в свой репортаж Financial Times Deutschland.
Лате Макиато или Капучино, докато стигнат парите. За всеки, за приятел, за просяка на улицата. „За моментите на приятелството“ - така Старк е искал да вдъхнови хората, пише самият той в сайта си.
Мил жест, или евтина рекламна кампания на кафе веригата? В мрежата вече започна ожесточена дискусия, концернът спря достъпа до картата и отрече участие в акцията, а 42-годишният американец се прави на обиден.
Принципът на експеримента е доста прост: в САЩ клиентите на Starbucks могат с виртуална клиентска карта да плащат безкасово продукти, стига да са я заредили. А иначе сметката се зарежда във филиалите чрез баркод, който се показва на екрана на мобилния телефон и се разчита от скенер на касата. На 7-и юли Старк публикува в интернет снимка на този баркод, където всеки може да си го свали или да го преснима, за да плати по-късно с него в Starbucks.
Американецът, който по професия е уебдизайнер, е заредил първоначално в картата си 300 долара и моли всеки в блога си да не харчи повече от 3 долара наведнъж и прилежно да споделя за преживяването си в интернет. В продължение на седмици не се случва почти нищо, но тогава изведнъж историята се появява във все повече блогове, статия излиза и в авторитетния Los Angeles Times. Изведнъж хиляди зареждат баркода на смартфона си, разпечатват го или пък го показват на скенерите в кафето директно от лаптопите си. И, разбира се, всеки разказва на приятелите си за картата.
След още няколко седмици проектът с кодово име "Jonathan's Card" вече става истински шлагер и се разпространява във все повече блогове и социални мрежи. Във Facebook Старк има 8795 фена (вече може да са повече), почти 15 000 са последователите му в Twitter. Анонимни дарители постоянно зареждат ваучъра, в който са се влели около 10 000 долара.
Истински успех. Но във времена, в които почти всяка компания преследва стратегии в социалните мрежи и медии, наводнява интернет с абсурдни идеи и се опитва да прави вирусен маркетинг, все някога ще се появят и скептиците.
В своя профил във Facebook Старк се представя като филантроп, докато някой не попита открито дали той, като вицепрезидент на фирма за мобилни софтуерни приложения, черпи хиляди с кафе по телефона наистина само от любов към ближния. Наистина, компанията му Mobiquity е работила по-рано със Starbucks, са разкрили блогъри. Твърдението им се отрича от Mobiquity.
Самият програмист отрича да е получил пари за своята акция и оповести лаконично: „Това наистина ме ядосва. Но съм длъжен заради всички, които ми вярват, да отбранявам гледната си точка срещу всички циници“.
Дали Старк наистина е толкова човеколюбив, или просто е пресметлив предприемач, все още е предмет на ожесточена дискусия. Междувременно Starbucks закри достъпа до сметката, защото е била атакувана от хакери.
Самият Старк се обади за последен път по темата в Twitter в сряда: "Тъкмо почерпих двама човека със сладкиш и кафе. Добро утро! Никой не може да убие една идея!“