Силната конкуренция на iPhone на Apple и смартфоните с Android принуди производителя на Blackberry RIM да съкращава работни места. Компанията ще "заздрави оперативното си управление, а към това спада и намаляване на броя на служителите", обяви RIM късно в четвъртък. Колко служители ще трябва да си търсят нова работа засега не е ясно.
RIM остави зад себе си тежко финансово първо тримесечие, признава единият от двамата изпълнителни директори Джим Балсил, цитиран от Ройтерс. От април до май компанията е продала 13,2 млн. апарата с бранда Blackberry - по-малко от очакваното. От новия таблет - Playbook са продадени 500 000 броя. За сравнение: Apple е успял да пласира за същото време 18,7 млн. броя iPhone и 4,7 млн. таблети iPad.
Наистина, RIM е успял да направи повече продажби от същия период на миналата година, когато целият пазар на смартфони беше още по-свит. Спрямо предното тримесечие обаче продажбите са отчели спад с 12% до 4,9 млрд. долара - необичайно за изпитващия в момента бум бранш на смартфоните. Печалбата е спаднала с цели 26% до 695 млн. долара.
„Спадът, който отчетохме през първото тримесечие, продължава и през вторите три месеца", заяви Балсил и намали финансовата прогноза за цялата година. Инвеститорите са шокирани: след края на борсовата търговия акциите на компанията загубиха още 15% от стойността си и така продължиха негативния тренд от последните седмици. Дори и паралелно обявената акция за обратно изкупуване на акции не можа да спре тенденцията.
RIM е сред пионерите в света на смартфоните, но проспа тенденцията с тъчскрийн дисплеите. Твърде дълго компанията залагаше на заемащите място клавиатури, докато Apple проправи пътя с големия и чувствителен на докосвания екран на iPhone. Освен това на RIM й трябваха доста месеци, за да разработи Playbook като конкуренция на iPad.
По данни на пазарния анализатор IDC не само iPhone е изпреварил устройствата Blackberry, но и Google със своята система Android, която е вградена в редица модели на различни производители. Анализаторите на IDC смятат, че пазарният дял на RIM ще продължи да пада от 14,2% тази година до 13,4% през 2015 г. Световният лидер Nokia също страда от спадащи продажби и затова сключи съюз със софтуерния гигант Microsoft.
RIM изпитва допълнителни трудности заради факта, че клиентите предпочитат по-евтини модели, от които производителя печели по-малко отколкото от своите водещи модели. Докато преди време Blackberry беше символ на бизнес класа, днес се е превърнал по-скоро в среден клас телефони.