IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Марката Apple вече струва 153,3 млрд. долара

Компанията на Стив Джобс измести от върха на маркетинговата класация Brandz Top 100 миналогодишния първенец Google

10:53 | 09.05.11 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Apple измести Google от лидерското място в класацията за най-ценни марки. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Apple измести Google от лидерското място в класацията за най-ценни марки. Снимка: Ройтерс

Най-сетне и в света на маркетинга се случи онова, което всеки собственик на Mac или iPhone знае – нищо не може да надмине Apple. Американската компания стана най-ценната марка в света, показва актуалната класация Brandz Top 100.

Apple измести от първото място търсачката Google, която през последните четири години неизменно е била на върха на класацията. Маркетинговата стойност на компанията на Стив Джобс е нараснала с 84% на цели 153,3 млрд. долара, докато тази на Google е спаднала с 2% на 111,5 млрд. долара. Брандът на миналогодишния втори - IBM, е оценен на 100,8 млрд. долара, пише Financial Times.

При изготвянето на класацията американската агенция за изследване на общественото мнение Millward Brown всяка година пита стотици хиляди жители за тяхното мнение за марките и анализира шансовете за успех на компаниите. През тази година отново доминират технологичните фирми – около една трета от класираните в ТОП 100 са компании в сферата на високите технологии. Те са покачили стойността на марките си с около 70 млрд. долара само за една година.

„Успехът на Apple не е само резултат от иновативността на продуктите им, но и от факта, че Стив Джобс и неговите служители успяват да убедят потребителите в очарованието на бранда“, казва Бернд Бюхнер, изпълнителен директор на германския клон на Millward Brown. Потребителите на Apple разглеждали марката и като възможност за подчертаване на индивидуалността си.

Компанията е успяла да създаде свой собствен пазар. „В този смисъл очаквам тя да запази лидерската си позиция и през следващите години, като продължи да създава нови устройства и приложения“, казва Бюхнер.

Конкурентът Microsoft, който досега винаги е бил в първата десетка, сега е на пето място, а комуникационният концерн AT&T е успял да стопи 15 позиции спрямо миналата година и сега е на седмо място. Най-голям ръст обаче отбелязва Facebook – социалната мрежа, която по собствени данни има около 500 млн. редовни абонати, е повишила маркетинговата си стойност с 246%. Така за първи път компанията влиза в ТОП 100 и заема 35-о място. Шест места по-напред в класацията е китайската търсачка Baidu, която отбелязва ръст от 141%, но все още не представлява истинска конкуренция за Google, защото пазарната й стойност е едва една пета от тази на американския лидер в интернет търсенето.

Въпреки доминацията на високите технологии силен ръст са отбелязали и други браншове – застрахователи, вериги за бързо хранене и компаниите за луксозни стоки са отбелязвали по-силен ръст, отколкото IT концерни като Google или Microsoft. Продължаващата експанзия на McDonalds и добрите й изгледи за печалба доведоха до растеж от 23% на марката. Дизайнерската марка Louis Vuitton също отбелязва ръст от 23%, испанската марка Zara пък е добавила нови 15% към стойността си.

Икономическото възстановяване е отчетено и в маркетинговата ранглиста. Стойността на стоте най-скъпи бранда е нараснала със 17% спрямо 2010 г. Всички застъпени браншове са отчели ръст. В повечето, с изключение на автомобилния и сектора на луксозните стоки, стойността е по-висока дори и от предкризисната 2008 г.

Традиционно в класацията влизат най-много американски компании. През тази година девет от първите десет фирми са от САЩ. Само най-големият в света мобилен оператор China Mobile пречи на пълната американска хегемония. Азиатските концерни обаче подобряват представянето си в Brandz Top 100. Най-добро развитие отбелязва Китай с 12 бранда в ранглистата. Година по-рано китайските компании са били само седем. В Бразилия, Русия, Индия, Китай и ЮАР, т. нар. група BRICS, вече са регистрирани 19 марки от класацията спрямо 13 година по-рано.

В Европа водещи са фирмите от телекомуникационния сектор. Vodafone е най-скъпата европейска марка, оценена на 43,6 млрд. долара. Следват Deutsche Telekom, HSBC и BMW.

Цялата класация може да видите тук!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:59 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още