Разплащанията чрез кратки текстови съобщения през мобилен телефон ще се увеличат в пъти през следващите години. Броят на услугите, които се плащат чрез SMS в България, също ще расте. Със сигурност няма да можем да си купуваме автомобили със SMS, но скоро покупките през мобилния телефон ще могат да стигнат стойността на лимита на кредитните ни карти – например 1000 или 2000 лв., коментира пред Investor.bg Павел Хараламбов, управител на компанията от сектора на телекомуникационни услуги Про Телеком. Сега масово у нас така се плащат услуги най-много до десетина лева.
В момента в България със SMS си плащаме паркирането в синя зона, както и различни услуги, предимно в интернет – съдържание, различни екстри от интернет игри, както и съдържание за мобилни телефони. Плащаме си участието в различни кампании и промоции – от типа купете този прах за пране, пратете SMS с кода на стикера и ще спечелите нещо и други.
В световен мащаб тази услуга формира около 20% от приходите на мобилните оператори. В България този процент е малко по-нисък – около 10 – 15%, коментира Хараламбов. Според него засега българите са малко скептични към възможността да плащат чрез мобилния си телефон, но компаниите в сектора сериозно се опитват да наложат този тип услуги. Целта е чрез мобилния телефон да се купуват продукти от каталози, като се прескача нуждата от интернет и регистрацията в различните системи за разплащане в мрежата.
Хараламбов посочи, че през 2010 г. по света общо са пратени 6,3 трилиона кратки съобщения. За сравнение – през 2007 г. те са били 1,8 трилиона.
„Пазарът расте интензивно. Хората между 18 и 24 г. използват SMS-ите като основно средство за комуникация. Дори в някои страни като Южна Корея средно на човек се падат по 20 000 съобщения годишно“, твърди експертът.
Като цяло разплащанията със SMS са атрактивна пазарна ниша. По данни на Комисията за регулиране на съобщенията в световен мащаб през 2009 г. са регистрирани 4,4 млрд. мобилни абоната, които се увеличават постоянно, като ръстът се дължи основно на развитието на страни като Индия и Бразилия. През същата година се наблюдава 9-процентно увеличение на приходите от SMS и MMS в общия обем на приходите от мобилни услуги, като към края на годината този дял е стигнал 17,98%.
По данни на българските мобилни оператори през 2010 г. в мрежата на Vivacom са изпратени 86 милиона SMS-а. Общият брой изпратени съобщения в мрежата на Mtel e около 400 милиона. Средно абонатите на този оператор пращат по 1 милион съобщения на ден, а в празнични дни като Коледа и Великден, броят им нараства с около 30% до 50%. За разплащане на паркинг услуги се пращат около 21 хиляди съобщения на ден. На годишна база цифрите са между 5 и 6 милиона съобщения, свързани с тези разплащания, отчитат от Mtel.
преди 13 години а при нас тези 20% от приходите на телекомите идват от надписани сметки и клаузи със ситен шрифт... отговор Сигнализирай за неуместен коментар