Интернет страници, включително Google и Facebook, които са базирани в САЩ, но привличат милиони потребители в Европа, ще трябва да прилагат по строгите правила за защита на личните данни на Европейския съюз (ЕС), заяви европейският комисар по правосъдието Вивиан Рединг, цитирана от Financial Times.
Рединг заявява, че правата на европейските граждани за неприкосновеност на личните данни трябва да се спазват независимо дали данните се събират на територията на ЕС или не.
„Базирана в САЩ социална мрежа, която има милиони активни потребители в Европа, трябва да спазва европейските правила. Не трябва да има изключения за базирани извън ЕС компании, които контролират данни за европейски граждани“.
Интернет компаниите са изправени пред нарастващи критики от страна на организации, борещи се за защита на личната информация в Европа заради начина, по който съхраняват и използват личните данни на потребителите.
Рединг настоява и за „правото на потребителите да бъдат забравени“ от интернет компаниите. Европейската комисия преразглежда директивата за защита на личната информация и може да направи подобно предложение още през лятото.
Рединг подчертава, че новото законодателство трябва да гарантира на потребителите „изричното право (не само „възможност“) да оттеглят съгласието си за използване на личните им данни“.
Тя посочва, че прозрачността е от ключово значение и гражданите трябва да бъдат информирани за това кои техни данни се събират от компаниите и за какви цели.
Рединг настоява концепцията за неприкосновеност на данните „да е заложена по принцип“. Употребата на данни за цели, различни от първоначално обявените, трябва да става с изричното съгласие на потребителите.
От най-голямата социална мрежа в света Facebook са посочили, „че компанията участва активно в дебатите за новата директива на Европейския съюз за защита на личните данни“.