IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защитата на личните данни – поредната бизнес ниша в интернет

Личните данни са на път да се превърнат в "клас активи", който потребителите ще могат да управляват и продават от свое име

15:39 | 01.03.11 г.
Автор - снимка
Създател
Защитата на личните данни – поредната бизнес ниша в интернет

Докато скритото проследяване на потребителите в интернет става все по-агресивно и широко разпространено, редица малки стартиращи фирми, както и големи технологични компании намериха нова пазарна ниша: неприкосновеността на личния живот и личните данни. 

Все повече компании, включително известни имена като Microsoft и McAfee, и дори фирми за проследяване на данни в интернет, създават продукти и услуги, с които потребителите могат да се предпазят от наблюдение в интернет.

Други компании отиват още по-далеч, предлагайки на потребителите, които нямат против да предоставят своите данни, възможността да ги продават на маркетингови компании, разкрива проучване на Wall Street Journal.

„Личните данни са нов вид валута”, казва Шейн Грийн, изпълнителен директор на базираната във Вашингтон компания Personal Inc., която успя да привлече 7,6 млн. долара от инвеститори за развитието на своята бизнес идея, която помага на хората да печелят от предоставянето на личните си данни на рекламодатели.

Разследване на Wall Street Journal за проследяването на личните данни в интернет от края на 2010 г. разкри бързо развиваща се мрежа от стотици компании, които събират информация за онлайн потребителите – за техните дейности в интернет, политически възгледи, здравословни проблеми, навици за пазаруване, финансово състояние, и дори в някои случаи, истинските им имена.

След това събраната информация се продава на рекламната индустрия, която само в САЩ се оценява на 26 млрд. долара.

През първите девет месеца на миналата година разходите за реклама в интернет са нараснали с почти 14%, докато рекламната индустрия като цяло изостава с по-слаб ръст от 6%, по данни на PricewaterhouseCoopers и Kantar Media.

И докато потребителите стават все по-наясно със стойността на своите данни, някои фирми се опитват да ги защитят, а други ги продават. По време на Световния икономически форум в Давос през януари мениджъри и преподаватели обсъдиха как личните данни могат да се превърнат в "клас активи", който потребителите да имат правото да управляват и продават от свое име.

Редом със защитата на личните данни се обсъди и правото на собственост над тях. Липсата на регулация по този въпрос обаче позволява на компании, като базираната в Лондон Allow Ltd., да посредничат на потребители, които искат да продават срещу заплащане личните си данни.

За тази цел желаещите потребители дават информация за своите имена, адрес, работа, брой деца, хобита, потребителски навици и неща, които планират да купят.

Allow е само една от стартиращите компании, която се надява да се възползва от новия пазар. В общия случай компаниите от тази пазарна ниша плащат комисиона от продажбата на лични данни.

Други компании обаче предлагат безплатни продукти за блокиране на онлайн проследяването с надеждата по-късно да продадат на потребителите други услуги, като например телефонни номера или e-mail адреси за еднократна употреба, които правят проследяването на данни по-трудно. Други пък продават платени услуги, като например премахването на имена на хора от бази данни на маркетингови компании.

„Предприемачите надушват възможност”, коментира Сатя Пател, чиято компания за рисково инвестиране Battery Ventures влага 8 млн. долара в стартиращата SafetyWeb, която помага на родители да следят дейностите на своите деца в социалните мрежи. SafetyWeb също така има услуга за защита неприкосновеността на личните данни за възрастни.

Засега индустрията с проследяването на данните остава слабо регулирана, което може и да се превърне в едно от най-големите изпитания за новата пазарна ниша. Критиците призовават за по-строг контрол от страна на държавата, като администрацията на президента Барак Обама наскоро прикани за приемането на закон за неприкосновеност на личния живот в интернет.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още