Делът на домакинствата в България, които имат достъп до интернет, се е удвоил през тази година спрямо нивата си от 2006, докато в Румъния е нараснал тройно за същия период.
Въпреки това страната ни е посочена като заемаща последното място в Европейския съюз (ЕС) по дял на домакинствата, които имат достъп до интернет, в проучване на Евростат, посветено на използването на информационни и комуникационни технологии от домакинствата в 27-те държави от ЕС, плюс Норвегия, Хърватска и Турция.
От него става ясно, че 33% от домакинствата в България имат интернет достъп през първото тримесечие на 2010 г. в сравнение с едва 17% през 2006 г. В Румъния делът им се увеличава по-осезателно от 14 на сто през 2006 г. до 42% през 2010 г.
Ниският дял на домакинствата в България, които имат достъп до интернет, може да се обясни с по-ограниченото му използване в по-малките градове и миграцията на младите хора към столицата.
Гърция е третата страна с най-ограничено проникване на интернет с 46% дял на домакинствата в сравнение с 23 на сто през 2006 г.
Средното ниво за ЕС обаче е значително по-високо и възлиза на 70% за 2010 спрямо 49% преди четири години. Освен това делът на домакинствата в ЕС, които имат широколентова връзка към интернет, се е удвоил в сравнение с 2006 година до 61 на сто.
Проучването на Евростат се базира на допитване до домакинства с поне един човек на възраст между 16 и 74 години, проведено през първото тримесечие на 2010 г. То също включва и въпроси за използването на други онлайн услуги, като електронна търговия, електронно правителство и средства за комуникация.
През 2010 г. най-голям брой домакинства имат достъп до интернет в Холандия (91%), Люксембург (90%), Швеция (88%) и Дания (86%). Делът на домакинствата с широколентова връзка до интернет, се покачва във всички страни членки, и е най-голям в Швеция (83%), следвана от Дания (80%) и Финландия (76%).
Румъния, България и Гърция са държавите с най-ограничено проникване на широколентов интернет от съответно 23%, 26% и 41%.
Проучването показва още, че делът на домакинствата с деца, които имат интернет достъп, е 84% средно за включените в проучването страни, докато за домакинствата без деца делът им е значително по-малък – 65 на сто.
Прави впечатление, че 80% от младите интернет потребители в ЕС на възраст между 16 и 24 години през тази година са били активни в социални мрежи и блогове. За България делът им възлиза на 73 на сто.
Освен това около 90% от интернет потребителите в ЕС са изпращали електронна поща през тази година.