Редица големи софтуерни компании са понижили цените на своите софтуерни продукти в Китай, което е най-новото им оръжие в нелеката борба с разпространението на нелегален софтуер в страната.
След като години наред разчитаха на законодателни и политически мерки в борбата с пиратството, някои от най-големите представители на бранша съобщават, че по-ниските им цени вече дават обнадеждаващи резултати, пише Wall Street Journal.
Софтуерни компании като Microsoft и Autodesk са отчели ръст на продажбите си в Китай, откакто цените на продуктите им в страната бяха намалени.
От Autodesk например отчитат двойно увеличение на броя на закупените лицензи за софтуер в Китай до 300 хил. към края на юли. За това са помогнали по-ниските цени, въведени през миналата година, казва Патрик Уилямс, който е старши вицепрезидент на Autodesk за Азиатско-тихоокеанския регион.
Цените на американската компания в Китай са вече наполовина спрямо нивата си в САЩ. През миналата година те са били с около 20% до 30% по-ниски. Autodesk продава своя основен софтуер - AutoCAD 2011, при базова цена от 3 975 долара в САЩ.
Идеята, че по-ниските цени в Китай могат да привлекат повече клиенти на фона на ниското заплащане в страната може да изглежда очевидна, но за много представители в софтуерната индустрия в Китай тя е радикална промяна в стратегията за борба с пиратството.
От Microsoft например държат дълги години цените на дребно за софтуера си в Китай в близост до нивата им в САЩ, въпреки че средните доходи в Китай са много по-малки в сравнение с тези в САЩ.
Компаниите започват да признават обаче, че поне някои от потребителите в Китай са готови да платят за законни продукти, стига да са на приемлива цена. Те също така признават, че мерките им за намаляване на пиратството в Китай с помощта на правни действия са имали ограничен ефект.
През миналата година от Microsoft започват да продават операционната си система Windows 7 Home Basic за 399 юана в Китай, или около 59 долара, което е около една трета от цената му в САЩ от около 199,99 долара.
Според ръководството на Microsoft по-ниските цени в Китай определено са стимулирали продажбите, без обаче да посочат какво точно е увеличението.
Пиратството превърна Китай в един от най-разочароващите пазари за софтуерните компании в света, дори и на фона на бума в продажбите на други компании за потребителски стоки.
Китай е вторият по големина пазар на персонални компютри в света, показват проучвания на IDC, като продажбите се очаква да скочат с 25% до 67 млн. броя през тази година спрямо 78 млн. в САЩ.
Въпреки че е вторият по големина пазар на компютри, Китай ще е на осмо място по продажби на софтуер през тази година, посочват от IDC. Разходите за софтуер се очаква да нараснат до около 5,8 млрд. долара, което е малка част от планираните разходи от 143,6 млрд. долара в САЩ.
Проблемът с пиратството в Китай е започнал да се подобрява през последните години. Според Business Software Alliance и IDC 79% от софтуера, инсталиран в Китай миналата година, е пиратски, в сравнение с 86% през 2005 г. Засега обаче не е ясно в каква степен това се дължи на по-ниските цени.