През последните години рекламната и медийната индустрия претърпяват огромни промени, свързани с неизбежния преход от традиционни към дигитални канали и рецесията, която засегна пазарите в глобален мащаб. Съвместен доклад на eMarketer и Starcom MediaVest Group изчислява обема на рекламните пазари в шест основни региона в света до 2014 г. и очертава очаквани тенденции.
Общите разходи за медийна реклама* в Централна и Източна Европа се очаква да нараснат с близо 17% от 19,8 млрд. долара през 2010 г. до 23,1 млрд. долара през 2014 г., сочат данни от доклада.
В Западна Европа тези обеми са съответно 109,1 млрд. долара тази година и 119 млрд. след четири години, като повишението е по-бавно - 9%.
Значително по-бързо повишение от 28% се прогнозира за Азиатско-тихоокеанския регион – от 135,1 млрд. долара тази година до 173,2 млрд. през 2014 г.
Очакванията за най-големия като обем пазар - Северна Америка, са общите разходи за медийна реклама да се повишат с близо 8% от 176,6 млрд. долара до 190,6 млрд. долара.
В Латинска Америка разходите тази година се прогнозира да са в размер на 28 млрд. долара, а след четири години да достигнат 38,4 млрд. долара, отбелязвайки ръст от 37%.
Рекламният пазар в Близкия изток и Африка се очаква да се повиши с 40% от 14 млрд. долара до 19,7 млрд. през 2014 г.
Сред ключовите изводи от доклада са:
Глобалната рецесия ускори пренасочването на рекламните бюджети към дигиталните канали на големите развиващи се пазари като Китай, Индия и Бразилия. Очаква се Азиатско-тихоокеанският регион да изпревари Северна Америка като най-големият рекламен пазар в света скоро след 2014 г.
Въпреки че Близкия изток и Африка формират едва 2,9% от общите разходи за медийна реклама в света, очакваните 14 млрд. долара за тази година представляват ръст от 11,4%, който е най-бързият сред всички така определени основни региони.
Разходите за онлайн реклама в Латинска Америка, макар и малки в сравнение с по-зрели пазари, ще се увеличат над два пъти в идните четири години, нараствайки от 2 млрд. долара тази година до 4,2 млрд. долара през 2014 г.
Застаряването на големия брой интернет потребители във Великобритания би могло да е ранен индикатор за тенденция, която може да доведе до по-голямо проникване на интернет в Западна Европа.
Различните нива на усвояване на интернет в развиващи се региони като Централна и Източна Европа ще направят мобилната реклама привлекателна опция за маркетолозите.
*Включени са данни за директен мейлинг, интернет (без мобилен), списания, вестници, външна реклама, радио, телевизия, жълти страници и други.