Теодора Борисова се грижи за подбора и развитието на таланти във водещата софтуерна компания Немечек България в контекста на стабилното разрастване на организацията през последните години. Теодора е дипломиран икономист и магистър по Управление на човешките ресурси, като фокус на професионалното ѝ развитие през последните 6 години е подборът на висококвалифицирани специалисти и стажанти в софтуерната индустрия. Работата ѝ с потенциала на различни хора и развитието на екипите в компанията я вдъхновяват да разширява експертизата и интересите си в областта.
Въпреки предизвикателствата, през 2020 г. екипът на Немечек България се увеличи с над 10% и вече надхвърля 300 специалисти в София, Варна и Пловдив. С успешното развитие на дългогодишни партньорства и спечелването на нови проекти за световни лидери като Ricoh, DocuWare, Bluebeam и WorkForce, се очаква през 2021 година да порасне с още 15%.
Теодора споделя какви са новите тенденции в процеса на откриване на таланти, както и какво търсят и намират ИТ професионалистите в Немечек България.
Г-жо Борисова, как се промениха нагласите на кандидатите за работа в ИТ сектора у нас през последната година?
Първото нещо, което наблюдаваме е, че специалистите вече са по-внимателни и чувствителни към стабилността на работодателя и устойчивостта на проектите, по които ще работят. Последната година на пандемия и сътресенията, които донесе в някои сектори, поставиха под въпрос, ограничиха обхвата, замразиха и дори прекратиха разработката на някои софтуерни проекти. Това се е отразило негативно върху работните позиции, заплащането, бонусите и други придобивки на немалко ИТ специалисти.
Съответно се променят и нагласите - ако допреди няколко години прехвърлянето от един проект на друг по-скоро създаваше усещане за динамика, в момента буди известна несигурност. Ако преди хората бяха по-отворени към идеята за по-честа смяна на работата, сега търсят стабилност. Затова по време на интервютата те вече събират в аванс повече информация не само за проектите, но и за бизнес модела на работодателя като цяло, за клиентите, които обслужва, за индустриите, за крайните потребители. Това помага на кандидатите да направят по-задълбочена и цялостна оценка на ситуацията и перспективите, като визираме не само финансовата стабилност, но и възможностите за пълноценна работа и личностно развитие.
Как се отразява новата ситуация на позициите на Немечек България като бизнес и като работодател?
В Немечек България определено отчитаме засилен интерес към обявените позиции при нас, защото през годините сме доказали, че развиваме дългосрочни партньорства с висока добавена стойност с клиентите си и че се ангажираме с устойчиви проекти. Някои от тях имат над 20 години история. Дори по време на пандемията ние всъщност разширихме обхвата на бизнеса си и растем и като бизнес резултати, и като екип, спазвайки ангажиментите към хората си. Коректността, споделените ценности, желанието за изграждане на здрави връзки с и между хората, това че компанията продължава да е с най-добрите показатели за задържане на кадри в сектора у нас, определено е много важна референция за кандидатите в момента. Фактът, че половината от хората са в организацията вече над 5 години, близо 20% са с нас повече от 10 години, а има и немалко, които работят в Немечек България от самото ѝ създаване през 1998 година, доказва, че това не е просто статистика, а въпрос на доверие.
Какво, освен стабилност, търсят кандидатите в момента?
Все по-голяма тежест имат възможностите за обучения, които предлага работодателят. Говорим както за възможности за повишаване на професионалната квалификация и знания, така и за меки умения и личностно развитие. Над 60% от 400 кандидати, преминали през интервютата ни през последната година, поставят именно тези въпроси. В Немечек България организираме около 50 специализирани обучения годишно, съобразени с конкретните нужди на екипите и необходимата експертиза за проектите, по които работят. От началото на 2021 година вече са реализирани 18 такива проекта. Чрез свободен достъп до едни от най-популярните обучителни платформи на глобално ниво служителите ни са преминали вече и през над 800 курса с различна насоченост и продължителност.
Не е ли общоприета практика за компаниите в сектора да осигуряват такива обучения за хората си? С какво при вас ситуацията е различна?
Разбира се, че съществуват добри практики, но сме изненадани колко от кандидатите ни споделят, че липсва наистина свободен достъп до обученията, от които се интересуват. В Немечек България се стремим да приложим демократичния си модел и в тази насока - насърчаваме колегите си сами да заявяват нуждата от обучение, а не да разчитат единствено на предложенията на прекия си ръководител. Освен това, за разлика от други компании, одобрението за финансиране на обучения и курсове, не са обвързани с условие за придобиване на сертификат или друга изпитна форма. Вярваме, че всичко, различно от ежедневния ни ритъм, може да ни развие, стига да му позволим. В общия случай даваме възможност обученията да се случват в работно време. Не на последно място, стремим се да постигаме добър баланс между индивидуалните и групови обучения, защото те носят различни ползи и позволяват на хората ни да растат както по отношение на личните си знания и квалификация, така и като екип.
Всичко това определено е важно и печели кандидатите за работа при нас. Но може би любопитният тренд е интересът към обучения, свързани с т.нар. меки умения, лидерство, емоционална интелигентност, личностно развитие.
Тези теми не са ли извън зоната на комфорт и внимание за ИТ специалистите?
Съвсем не. Мисля, че дори да е имало някакво клиширано вярване, че ИТ специалистите живеят в собствен свят и се интересуват само от код и технологии, то отдавна е опровергано. ИТ специалистите всъщност са хора с широк мироглед, а заради динамиката, на която са свикнали, са отворени за новото, както в технологиите, така и в другите сфери на познание.
Доказват го и резултатите от програмата ни за личностно развитие, която предлагаме на всичките си служители. Бяхме една от първите компании в сектора, която предприе такава стъпка и нямахме конкретни очаквания. Две години по-късно вече над една трета от екипа ни е преминал през нея, а всички участници биха я препоръчали на колега. След първото ѝ издание я надградихме с индивидуални coaching сесии, а през 2021 година включихме и индивидуални консултации за психологическа подкрепа, при констатирана нужда. Вярваме, че това може да е полезно в актуалната обстановка, защото пандемията промени ежедневието ни, общуването ни и неминуемо носи допълнителен стрес.