Един от най-очакваните през последните години борсови дебюти – този на американската компания за споделено пътуване Uber, може да се окаже по-скромен от досега очакваното. Според информация на The Information лидерът в сектора може да бъде оценен при IPO-то си на 90 млрд. долара. Досега се очакваше американската компания за споделено пътуване да набере 10 млрд. долара по-късно през тази година в рамките на едно от най-големите първични публични предлагания в САЩ в историята. Флоутът би оценил лидера в сектора на между 76 млрд. долара - оценката, която бе получена при последното частно финансиране, и 120 млрд. долара – най-високата стойност, дадена от банкерите от Wall Street.
За да разработи оценката, сайтът е анализирал конфиденциални документи, които Uber е предоставила на кредиторите си през 2017 г., „в които компанията прогнозира, че ще удвои нетните приходи до 14,2 млрд. долара до 2019 г. от нивото им през 2017 г.".
В документите също така се прогнозира, че загубата на Uber преди лихви, данъци, такси и амортизация и компенсации чрез акции ще се свие до 500 млн. долара през 2019 г. от прогнозираните 1,7 милиарда долара през 2018 г., докато чистата печалба изглежда ще се забави.
Uber подаде поверително заявлението си за дългоочакваното си IPO през миналия месец, отбелязвайки началото на надпреварата за фондовите пазари между него и американския конкурент Lyft, който е подал документите си само няколко часа по-рано според източник, запознат със ситуацията.
Основана през 2009 г. от Травис Каланик, Uber набра финансиране за около 20 млрд. долара чрез комбинация от дългови и капиталови инвестиции. SoftBank е считан за най-голям акционер, като сред тях са още Toyota, T. Rowe Price, Fidelity, TPG Growth и много други. Що се отнася до скептицизма, свързан с високата оценка на Uber от 120 млрд. долара, тази цифра изглежда непостижима, като се има предвид, че компанията не е печеливша и продължава да гори пари.
Подобно голямо IPO би направило, разбира се, редица инвеститори повече от доволни. Такъв например е First Round Capital, която финансира Uber с 1,6 млн. долара през първите два етапа на финансиране на компанията през 2010 и 2011 г., по данни на The Wall Street Journal. При оценка от 120 млрд. долара делът на First Round би бил оценен на 5 млрд. долара. Компанията за рисков капитал обаче продаде част от акциите си на SoftBank, както направи и Benchmark, която иначе би разполагала с акции за 14 млрд. долара.
Твърди се, че Брадли Туск, ранен инвеститор на Uber, който се присъедини към компанията, за да ѝ помогне да преодолее политическите и регулаторни бариери през 2011 г., притежава акции на стойност 100 млн. долара, въпреки че наскоро продаде 42% от собствения си дял в рамките на вторична продажба на SoftBank.
„Достатъчно доволен съм от тези 120 млн.“, каза Туск пред TechCrunch. "Но... съм малко изненадан от тях, това изглеждат наистина агресивни числа".
„Всяка инвестиция в Uber е очевидно дългосрочен залог за бъдещето, като някой, който е инвестирал в Amazon в ранните дни", добави Туск. „Едно нещо (с което главният изпълнителен директор на Uber Дара Косровшахи се справя добре) е наистина разширяването на Uber в компания за мобилност, а не само в компания, която предлага споделено пътуване".
Uber избра да стане публична компания до края на тази година, която обещава да бъде арена на битката на IPO-та на най-високо оценените еднорози в историята. Lyft и Uber планират да станат публични компании, както и Slack и Pinterest. Много от тези компании обаче признаха за дебюта си на публичните пазари, преди борсата да направи бърз завой надолу. Лошото представяне на акциите може да обезкуражи някои еднорози от желанието им да излязат от своите уютни офиси, защитени от рисковите капиталисти.
Uber привлича все по-голямо внимание от инвеститорите на Wall Street, когато те започнат да анализират истинската ѝ стойност. За щастие, компанията, която подобно на Amazon отдавна отдаде приоритет на растежа над печалбата, има „ясни лостове", които би могла да използва. Тя например може да намали високите си маркетингови разходи както в САЩ, така и на развиващите се пазари, заделяни за намиране на партньори, които могат да помогнат за финансирането на развойната дейност на автономните автомобили, твърди още The Information. Използването на тези козове би забавило ръста на приходите с една трета - от 33% ръст до 22% ръст на нетните приходи през 2019 г. [но] това ще спести на Uber 2 млрд. долара годишно.
Във финансовите си резултати за третото тримесечие на 2018 г. Uber отчете нетна загуба от 939 млн. долара на база проформа и коригирана EBITDA загуба от 527 млн. долара, което е с около 21% повече спрямо предишното тримесечие. Приходите за третото тримесечие нараснаха с 5% на тримесечна база до 2,95 млрд. долара и с 38% в сравнение с предходната година.