Електронният свят е много по-защитен от хартиения. Цифровите решения са по-траен носител от хартията, те съхраняват информацията по-сигурно и са по-достъпни. Всички услуги и документи трябва да са налични по електронен път.
Около това мнение се обединиха експерти на форум за е-икономика, организиран от Фондация „Граждани срещу бюрокрацията“. Всяка една от над 580-те администрации в България сега предоставя услугите си по различен начин и това е бреме за гражданите и бизнеса, констатираха те.
„Трябва да се утвърди нов модел – всичко да е налично по електронен път“, настояват от Държавната агенция „Електронно управление“ и искат служителите да обменят документи само в електронен вариант и да не използват печат като средство за „валидация“.
В ДАЕУ смятат, че в България „електронната трансформация“ трябва да е „необратима“, но за да се случи, гражданите трябва да оказват натиск върху администрацията, да сигнализират за нарушения, да дават идеи. От агенцията призовават всички да използват регистъра на техния сайт, за да подават сигнали срещу институции, които налагат ползването на документи на хартия.
Драстичен спад при използването на хартиени документи отбелязват и в Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), като техен принос отбелязват, че всички заседания се водят „безхартийно“.
Според социалния антрополог Харалан Александров в България има два паралелни свята – „хартиеният“ и „на електронните услуги“.
„Дисбалансът между тях може да се промени чрез действия на държавата и сформиране на коалиция за е-промяна“, посочва той.
Около 300 млн. лева преки административни разходи са спестили в Национална агенция за приходите благодарение на електронна комуникация. Агенцията предоставя над 80 онлайн услуги и обменя над 120 млн. е-документа годишно. След въвеждане на автоматизираното изпращане на е-съобщения за просрочени задължения от НАП планират чрез безплатен ПИК всеки да може да „види“ здравното си досие.
В Комисия за защита на потребителите годишно постъпват над 20 хиляди жалби, като засега около 60% са подадени електронно.
Столична община също отчита по-широко използване на електронни услуги, като от е-услуга „Проверка на задължения при обществени поръчки“ вече се възползват и други общини в страната.
„В нормативните актове често се описват подробно конкретни технологии „на деня“, коментира Стефан Христов от „Граждани срещу бюрокрацията“. – Това е грешен подход, защото технологиите остаряват светкавично бързо: определен електронен подпис е актуален днес, но утре няма да е. Затова нормативната база трябва да е технически неутрална и да описва желания резултат – така, както е в евродирективите.“
Проф. Георги Димитров от „Евротръст Технолоджис“ представи единствено по рода си в ЕС мобилно решение, което предлага електронен подпис и електронна идентификация дистанционно, без значение къде е потребителят. Регистрацията за него е безплатна.
„Изисква се да попълните данните си, да снимате личен документ и да се идентифицирате чрез видеоразпознаване“, уточни той. Приложението вече е внедрено в oбщина Бургас и няколко банки у нас. Системата за електронна идентификация е призната в цяла Европа.
Онлайн попълване на бланки и формуляри за фирми и граждани, спестяване на време и излишно разпечатване на документация предлага безплатната платформа pisar.bg. До момента от е-услугите са се възползвали над 1 милион потребители. Безхартиен офис е възможен: българската финтек компания „Кредисимо“ например отдавна е внедрила „безхартиени процедури“, като това не ѝ пречи да развива изключително успешно финансови услуги на няколко континента.
„Всяка година Естония спестява над 800 години работно време. 99% от обществените услуги се предлагат онлайн 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. Електронно не се случва само сключване на брак, развод и покупка на имот“, даде пример Стефан Христов. – Технологиите у нас са достъпни и е налице законова рамка за дигитална трансформация. България има шанс да се превърне от потребител на ИТ решения в техен създател, от офлайн – в онлайн държава. Трябва да приемем, че електронният свят е по-лесен, удобен, бърз и сигурен и да не позволим на хартията „да изяде“ компютъра“.
Той напомни, че евродиректива изисква всички услуги да са „цифрови по подразбиране“.
Български стартъп разработва проект за създаване на карта от рециклирана пластмаса, която да е носител на цялата информация, предоставяна иначе от хартиени визитки. За това разказа в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria Георги Мутафчиев, основател на стартъпа Knnect Me.
Разберете как се развива проектът от видеото.
преди 6 години Евалата, открихте топлата вода. Вярно със 20 години закъснение, но поне я открихте... отговор Сигнализирай за неуместен коментар