Икономическите медии трябва да разказват вдъхновяващите истории на бизнеса, казва главният редактор на Investor.bg Бойчо Попов в интервю за Начо Стригулев от списание "Мениджър". Вижте цялото интервю:
Интервю с Бойчо Попов - част 1
Интервю с Бойчо Попов - част 2
Г-н Попов, какво е журналистиката за вас?
Mоже да звучи малко изтъркано или малко по Дон-Кихотовски наивно, но за мен журналистиката е призвание и служене - каквото се крие и в професията на учителите, на лекарите и на полицаите.
Журналистиката е не професия и не суета, а призвание - да бъде чута истината. Да се даде глас на безгласните.
Журналистите всъщност имат една изконна задача – те не просто информират, и то качествено, но и формират общественото мнение. Неслучайно професията е наричана четвъртата власт (след законодателната, изпълнителната и съдебната власти). А ролята на тази четвърта власт е да бъде коректив. На останалите власти. И когато тя е независима и силна, властите си вършат работата по-добре, а обществата също са силни.
Но това е и една от най-отговорните и напрегнати професии. А именно защото е кауза - да информираш истинно, да можеш да правиш разлика между вярно и невярно. Това е и кауза да помагаш на читателите и зрителите да правят информиран избор за всяко нещо в живота си...
И служене. Да служиш означава и готовност да поставяш често работата над личния живот. Да прекарваш часове в разследване, писане и проучване. Защото това не е чиновническа професия и няма фиксирано работно време – от 9 до 18. За да си добър журналист, е нужно да се посветиш напълно на тази професия, а това не е трудно, защото тя е заразна и се превръща и в страст.
И накрая - журналистиката е и почти съвършеното средство за изразяване на човешките мисли и поле за изява на човешкия ум и интелект. Журналистът не трябва да забравя, че благодарение на жанра „анализ“ има невероятната възможност да изяви себе си, да бъде част от всичко, което се случва, мисълта му да стига до хората и с тази своя мисъл да гради идеали, да руши стени, да създава нови светове.
Кои са големите актуални предизвикателства пред медиите, в България и в световен мащаб?
Традиционните медии днес все по-често губят битката за интереса на своите читатели и зрители, като това се случва най-вече заради бързината, с която социалните мрежи реагират на горещите новини. Дори при светкавична организация не можеш да пуснеш извънредно студио или емисия по телевизията по-бързо от интернет. А извънредната новина, независимо колко е гореща, трябва да бъде проверена за достоверност, преди да бъде пусната в сайта.
Няма да влизам в детайли за предизвикателството, което всички коментираме напоследък - удобството на интернет като среда и за бързо утвърждаване на спекулативни и манипулативни тези. Те постилат пътя на популизма към потребителите или избирателите и това е проблем за медиите и хората по цял свят. Единственото решение, което аз виждам, е да продължим да спазваме високи стандарти, за да върнем доверието към журналистиката.
Как се променя българската журналистика?
Според мен специално българската онлайн журналистика е доста по-близко до западната, отколкото това се случва при традиционните медии. Причината за това е, че дигиталната среда се развива с много по-бързи темпове и който залага на онлайн медии, просто е длъжен да следва последните трендове, за да не изпадне от състезанието още в самото начало.
Много неща се промениха – от навлизането на новите технологии в ежедневието ни, а с това и в нашата професия, до начина на поднасяне на новините и информацията. Днес това трябва да се случва от една страна задълбочено, а от друга – по разбираем за аудиторията начин. А младите журналисти, израснали с интернет и изкушени от бързината, която той дава, не трябва да забравят за основните принципи на професията.
Колко е важна икономическата тематика в медиите? Има ли възход на специализираните медии в тази област?
Икономиката е важна част от живота на съвременните общества. Затова и икономическата тематика логично трябва да е важна част от новинарското съдържание. Днес една от мисиите на съвременните финансови медии като Investor.bg и Bloomberg TV Bulgaria е да направят икономическата тематика по-разбираема и по-интересна за средностатистическия човек. Нашите медии са доказателството, че винаги ще има място за обективно, достъпно и интересно поднесената икономическа тематика.
От друга страна – икономическата криза доведе донякъде до издигане на известна бариера между финансовия свят и медиите, компаниите трябваше да свикват, че ги търсят не само специализирани в ресора журналисти, но и такива, които работят в политематични медии. Но самото общуване между медиите и финансовия сектор може да се подобри още повече, а от това да спечели и обществото, ако журналистите не търсят лидерите във финансовата сфера само за отразяване на негативни теми, както и ако задават подготвени въпроси, като вникват задълбочено в тематиката. Смятам, че и в Investor.bg и в предаването ни UpDate даваме добър пример в тази посока – показваме и добрите, вдъхновяващи истории на бизнеса.
Как да се борим с фалшивите новини?
Потребителите трябва да развият усет за това на кои източници на информация може да се доверяват. Има доста начини за предпазване от подобни новини, например проверка за източника ѝ – коя е медията, кой е собственикът. Трябва да се чете не само заглавието, защото често в такива случаи то звучи сензационно, а информацията в самия материал в най-добрия случай не отговаря напълно. Друг белег е авторът – ако не е посочен, това може да е сигнална лампичка. Следва да се проверят и източниците – ако те не са цитирани или не заслужават доверие, значи и самата новина може би не заслужава доверие.
Как технологиите променят медиите?
Много често важни обществени тематики намират първото си отразяване в социалните мрежи - Brexit, контрапревратът в Турция и др. В тези случаи традиционната журналистика върви постфактум, като телевизиите показват видeата на потребителите във Facebook и Twitter. Но за сметка на това дават анализ на ситуацията – разнообразие от гледни точки, експертни мнения, прогнози за развитието на казусите. Затова не вярвам, че социалните медии ще могат напълно да изместят традиционните. Те просто ги предизвикват да станат по-добри, да се реформират, да са по-гъвкави и да информират, образоват, развличат и отстояват обществения интерес.
Каква е вашата прогноза за близкото бъдеще на медиите?
Чисто съдържателно медиите ще се трансформират в по-благонадежден източник на новини, превръщайки се в генератор на задълбочени анализи, коментари и дебати – за по-доброто бъдеще на обществата. А най-успешните медийни платформи ще бъдат тези, които постигнат успешна синергия между телевизия и интернет.
Бойчо Попов започва журналистическата си кариера през 2000 г. във в. Wirtschaftsblatt. От 2014 година е главен редактор на водещия финансов сайт Investor.bg. От години следи българския и международните капиталови пазари, но страстта му са новините от технологичните компании.
След старта на Bloomberg TV Bulgaria – бизнес телевизията от същата група Investor Media Group - Попов започва да води рубрика за технологии в сутрешния блок „Бизнес старт“ заедно с Елена Кирилова. От тази година двамата вече имат и собствено предаване в ефира на медията - единственото в момента технологично ТВ шоу – UpDate.
Бойчо Попов е носител на журналистическата награда „Джеймс Баучер“ заради приноса си в гражданската кампания срещу допускането на отглеждане на ГМО растения в България. Магистър е по „Немска филология - езикознание и превод" в СУ "Св. Климент Охридски".
преди 7 години Бойчо, не се излагай :) Вие препечатвате, нямате авторски материали. За достоверност и дума да не става, за независима журналистика - хептен! Да не говорим че бъка и от неподписани материали. Професионализъм е думата, която липсва тук. отговор Сигнализирай за неуместен коментар