По-малко от 48 часа остават до началото на най-голямото технологично първично публично предлагане – това на Snap Inc. По всяка вероятност интересът към него е по-висок, отколкото се предполагаше. Главният изпълнителен директор на компанията Евън Шпигел предложи по време на т. нар. Bookbuilding цена на инвеститорите в диапазона между 14 до 16 долара на акция, което би съответствало на борсова оценка в диапазона между 18 и 22 млрд. долара.
Както писа Business Insider, като се позова на източници от инвестиционните среди, а по-късно потвърди и CNBC, търсенето на книжата се оказва много по-високо от очакваното и акциите са презаписани десет пъти. В резултат на това Шпигел може да поиска и по-висока начална цена, защото ценовият диапазон при записването служи като ориентир и не е задължителен.
Т. нар. букбилдинг е един от най-разпространените методи за осъществяване на първично публично предлагане. При него наред с формирането на цената може да се извърши и алокация на акциите по инвеститори. Емитентът разполага със свобода по отношение на цената, може да заложи минимална цена, ценови диапазон, както и да не определи конкретна цена.
Според CNBC в крайна сметка Snap ще пласира акциите в диапазона между 17 и 18 долара и по този начин пазарната стойност може да скочи до 25 млрд. долара.
През последните месеци Шпигел се въздържаше от стремеж към свръхамбициозна оценка заради нарастващата загриженост сред анализатори, породена от забавянето в растежа на новите потребители през последните две тримесечия.
Както стана ясно от актуализирания борсов проспект, издаден в началото на февруари, популярното приложение Snapchat е успяло към края на годината да привлече 161 млн. месечно активни потребители, като увеличава броя на абонатите си с 46 на сто за една година. Въпреки това обаче конкурентът Instagram със своята услуга Stories има повече потребители.
Анализаторите са загрижени и за експлодиращите разходи. Приходите на Snap скачат с цели 590 на сто през миналата година до 405 млн. долара и надминаха очакванията. Стремително растат и разходите обаче – от 373 млн. до 514 млн. долара. Така се оказва, че Snap харчи повече пари, отколкото печели.
You will find more statistics at Statista