През последните месеци в гъстия смог на Пекин се придвижват цветни петна - флуоресцентни оранжеви, яркожълти и морскосини велосипеди. Te са част от високотехнологичния бум на споделянето на колелета, за който предприемачите вярват, че ще ги направи богати, като същевременно трансформира борещите се с прекаления трафик градове, пише в свой анализ Guardian.
“Искаме да решаваме проблеми като върнем велосипедите по улиците на нашите градове”, твърди Ли Дзъкун, 25-годишен маркетинг дректор на Ofo - един от стартъпите, които стоят зад идеята за тази транспорта революция.
От Шанхай до Съчуан се появиха услуги за споделяне на велосипеди в опит да намалят задръстванията по улиците и замърсяването на въздуха. Целта е да върнат страната, която някога беше известна като “Царството на велосипедите”, обратно на две колела.
Ofo има около 250 хил. яркожълти превозни средства, които се предлагат за ползване от края на 2015 г. Около 40 до 50 хил. от тях се намират в столицата, твърди Ли.
Той е завършил биология в Пекинския университет и посочва, че компанията му е основана от петима студенти, които искат да подобрят възможностите за придвижване на територията на университетите. До момента тя е привлякла около 3 млн. потребители.
“За кратки пътувания велосипедите са най-добрият вид транспорт”, коментира Ли. “Никога не знаеш кога ще дойде автобусът. Може да не е толкова лесно да хванеш такси. Ходенето пеша пък може да отнеме много време и да ви умори”.
Други стартъпи, като Mobike и Bluegogo, също се опитват да наберат сили, поставяйки велосипеди по тротоарите в Китай.
Ли Ган, 28-годишният главен изпълнителен директор на Bluegogo, твърди, че вярва, че споделянето на велосипеди ще донесе радост на милиони китайски граждани, като ще подобри здравето и физическото им състояние. Неговата мисия е “да даде възможност на всеки да се наслади на щастието да кара колело”, посочва той.
“Прогнозирам, че до следващата година милиони хора ще карат велосипеди в Пекин всеки ден”, коментира предприемачът, чиято фирма има 50 хил. превозни средства, пръснати в три града, и планира да разширява услугата си, добавяйки нов град на всеки две седмици.
“Все повече хора ще избират този здравословен начин на придвижване, така че броят на колите по пътищата ще се намали драстично, а това наистина ще помогне на климата и околната среда”, посочва той.
В годините след 1949 г. велосипедите превземат Китай, но когато страната става по-отворена към света, започват да излизат от мода на фона на десетилетията на икономически бум и голямо търсене на автомобили.
През 1980 г. близо 63% от пътуващите в градовете са ходили с колело на работа, писа Beijing Morning Post миналата година, позовавайки се на правителствени данни. Но до 2000 г. броят им се е свил до 38%, а днес е под 12%. Междувременно ползването на коли е нараснало рязко. През 2010 г. Китай изпревари САЩ и се превърна в най-големия пазар на коли в света, като само за 12 месеца бяха продадени 13,5 млн. леки коли. Тази година производителите им очакват да продадат близо 23 млн.
Това насочване от две към четири колела беше музика за ушите на международните производители на автомобили, но доведе до задръствания и допринесе значително за замърсяването на въздуха, което според експерти причинява смъртта на стотици хиляди хора всяка година.
Според държавните медии Пекин има 6,56 млн. регистрирани коли, които годишно произвеждат 500 хил. тона замърсители в атмосферата. А сега, в момент, в който Китай обявява “война на замърсяването”, градовете се надяват, че връщането към ерата на велосипедите може да им помогне да премахнат поне част от смога. Транспортните власти в Пекин са си поставили за цел 18% от гражданите да карат велосипеди до работа до 2020 г.
В местните медии се посочва, че има стотици хиляди споделени велосипеди, които могат да се ползват. За сравнение в британската столица те са 11 500.
Друг фактор, който води до бум на велосипедите в Китай, е технологията. Докато в Лондон например трябва да вземете и оставите колелото на определени места, новите технологии за проследяване означават, че китайците могат да вземат и паркират велосипедите където искат. Превозните средства на Mobike например имат GPS система, която позволява на потребителя да ги открива на картата през мобилно приложение.
Китайски инвеститори, в това число технологичните гиганти Didi Chuxing и Tencent, подкрепят подобни стартъпи, давайки им милиони.