Цената на акциите на GoPro се повиши с 31% на фондовата борса Nasdaq в четвъртък - първия ден на търговия с книжа на компанията. Това даде на 10-годишната компания пазарна капитализация от 3,9 милиарда долара, почти равна на тази на Domino's Pizza Inc., пише Wall Street Journal.
Пазарният дебют отразява обещанията на компаниите за потребителска електроника, но не успя все пак да потуши напълно скептицизма за дългосрочните перспективи на производителя на видеокамерите.
GoPro произвежда удобни за носене видеокамери с висока разделителна способност. Те бяха "открити" първо от сърфисти и велосипедисти, които търсят начини да записват своите спортни изпълнения. Сега видеокамерата е най-продаваната в световен мащаб по обем, показват данни на компанията за пазарни проучвания IDC.
Борсовото представяне подчертава възхода на производителите на една нова порода висококачествена потребителска електроника, като системите за домашно кино на Sonos и фитнес тракера Jawbone, заради които репутацията на традиционните хардуерни фирми вече се счита за скучна.
Производителите на хардуер привличат рекорден интерес от страна на инвеститори и големи технологични компании. Apple например придоби през миналия месец компанията за слушалки и стрийминг на музика Beats Electronics LLC за 3 млрд. долара. Nest Labs, която е собственост на Google Inc., наскоро плати 555 млн. долара за производителя на системи за видео наблюдение Dropcam Inc. Американски венчър капиталисти са вложили през миналата година 848 млн. долара в нови хардуерни компании, почти два пъти повече от вкараните в сектора година по-рано 442 млн. долара, показват изчисления на Dow Jones VentureSource.
Големият въпрос за GoPro е дали компанията ще успее да продължи да продава камерите си за по 200 до 400 долара, след като на пазара се появиха имитатори с хардуер на значително по-ниски цени. А след като смартфоните постоянно подобрят своите възможности за видеозаписи, потребителите имат все по-малко причини да купуват специални камери.
"Те са компания за потребителски хардуер, но очевидно имат предимство, тъй като са изградили тази марка и са създали лоялност", казва Ерик Търнър, анализатор в Turner Investments, която управлява 4,4 млрд. долара. Търнър е придобил акции на GoPro по време на първичното публично предлагане.
Главният изпълнителен директор на GoPro Никълъс Уудман, който създаде производителя преди повече от 10 години, заяви, че „на конкурентите няма да им е лесно". „За един конкурент, освен ако няма милиони клиенти, които заснемат и споделят живота си, и им дава кредит на доверие, ще му е трудно да започне бизнес", каза той.
GoPro отчете приходи в размер на 986 милиона долара през миналата година и брутен марж на печалба от 37%. Друг именит производител на камери - Canon Inc. отчете брутен марж от 48% през миналата година, докато производителят на GPS устройства Garmin може да се похвали с още по-голяма стойност – 53%.
Още за IPO пазара и дебюта на GoPro можете да научите от разговора между Вероника Денизова от Bulgaria On Air и Свилен Колев от Investor.bg.