China Mobile, най-големият мобилен оператор в света, обяви по-висока печалба за второто тримесечие на 2013 г. и надмина очакванията на анализаторите, предава Bloomberg. Добрите резултати се дължат на увеличението в приходите от продажби и огромния поток информация, която новите потребители са изпращали през 3G мрежата й.
Нетната печалба се покачва с 2,5 на сто - от 34,4 млрд. юана през 2012 г. до 35,2 млрд. юана (5,8 млрд. долара) за същия период на тази година. Резултатите надхвърлят прогнозите на анкетираните от Bloomberg анализатори, които предвиждаха печалба в размер на 33,9 млрд. юана.
За второто тримесечие China Mobile регистрира ръст в продажбите от 15% до 168,4 млрд. юана. Анализаторите очакваха приходите да възлязат на 147,8 млрд. юана. Вчера акциите на компанията на борсата в Хонконг поскъпнаха с 0,4 до 84,25 долара за брой. От началото на годината обаче ценните книжа губят 6,7% от стойността си.
Изпълнителният директор на базираната в Пекин компания Ли Юе примамва клиентите да използват 3G мрежата със субсидии за широка гама продукти като например за Ascend P6 на Huawei – най-тънкият смартфон в света. Разходите за субсидиите и внедряването на 4G услугата обаче задържат растежа на печалбата. Последните данни фиксират петото от шест поредни тримесечия, в които нетната печалба се увеличава с 3 или по-малко от 3 на сто.
Според анализатора от базираната в Хонконг CIMB Securities Бертрам Лай резултатите са слаби, въпреки че са надминали очакванията. Той смята, че ниският растеж на печалбата се дължи на субсидиите за устройствата.
Според други анализатори китайската компания, която единствена от трите в страната не предлага мобилните телефони на Apple, ще обяви първото си понижение в годишната печалба от 14 години насам.
China Mobile се фокусира главно върху 1,18 млрд. потребители, използващи безжичен интернет, мобилни приложения и които свалят игри и филми, за да подкрепят свиването на пазарния й дял
На компанията се падат 740,2 млн. абонати, което представлява 63% от всички в Китай, по данни към края на юни. Това обаче е спад от 65% на годишна база, сочат данни от юли. За последните две години делът й в броя на абонатите, използващи безжичен интернет, се е свил с 68%.
China Mobile обръща поглед и към смартфоните, с които се надява да спре този срив. За второто тримесечие компанията има нови 23,5 млн. 3G потребители, в сравнение с 137,9 млн. в края на юни.
Китайският концерн обмисля да внедри и 4G услугата. След като през 2012 г. тя изгради пробна 4G мрежа в 15 града, през февруари China Mobile обяви намерението си до края на годината градовете с такава мрежа да станат 100 .Този план ще бъде осъществен чрез 200 хил. предавателни станции, които ще обслужват 500 млн. души. През март компанията обяви, че още до края на годината правителството може да ѝ даде лиценз за оператор на 4G услуги.
С увеличаването на разходите за високоскоростните си мрежи China Mobile отчита едни от най-слабите си финансови резултати от листването си на борсата в Хонконг през 1997 г. досега. Мобилният оператор ще отчете спад в годишните си приходи от 1,3 на сто до 127,6 млрд. юана, смятат анализатори. 1999 беше годината, в която за последно бе отчетено понижение.
Междувременно вторият най-голям мобилен оператор в Китай China Unicom обяви скок от 41% в нетната си печалба за тримесечието. Другият конкурент – третият мобилен оператор China Telecom - ще публикува финансовия си отчет за периода следващата седмица.