Днешните времена може да се окажат краткотраен удачен момент за инвестиции в първични публични предлагания (IPO), пише Wall Street Journal.
Миналата седмица в първични предлагания са привлечени над 10 млрд. долара, което е повече от половината от общата стойност за 2009 г. (18 млрд. долара).
Предлаганията през изминалата седмица на Banco Santander Brasil SA, най-голямото в света засега през 2009, и на Verisk Analytics Inc. ще бъдат последвани тази година от IPO-та на Hyatt Corp., Dollar General Corp. и Dole Food Co.
Тъй като се наблюдава тенденция компаниите, които стават публични в трудна икономическа обстановка, да са относително силни, излезлите на борсата през 2009 г. имат добър шанс да постигнат добри резултати в дългосрочен план, пише изданието.
"Тази година получавате най-добрите и най-ярките", коментира Бил Бър, IPO стратег в компанията за проучвания Morningstar Inc. "Следващата година може да се върнем към маргиналните играчи."
Индексът FTSE Renaissance IPO Composite Index, който следи щатския IPO пазар, отбеляза ръст от 39,5% тази година, с близо 20 процентни пункта по-добре от Standard & Poor's 500. Подкрепен от популярни нови акции като тези на китайския производител на оборудване за пречистване на води Duoyuan Global Water Inc. и на щатската компания за храни за бебета Mead Johnson Nutrition Co., IPO индексът отбелязва най-добрите си резултати от създаването му през 2003 г.
В исторически план обаче далеч не всички нови акции постигат грандиозния успех на IPO-то на Microsoft през 1986 или на Google през 2004.
Проучване на щатския IPO сектор на професор Джей Ритър от University of Florida, което покрива периода от 1970 до 2008, разкрива истината. Новите акции изостават от тези с подобна пазарна стойност с 4,7% една година след дебюта си и с 3,8% след пет години. След тежките сътресения на пазара обаче инвеститорският апетит намалява, броят на новите емисии пада и само най-смелите IPO-та стигат до пазара. Там те постигат по-добри резултати, сочи проучването на Ритър.
Ако се вземе за пример кризата през 1987 г. и резултатите от нея, IPO обемът се свива с две трети през 1988, а новите предлагания като това на Dell Inc. се справят с 10,5% по-добре средно през последвалите три години в сравнение с по-старите акции. Историята се повтаря при кризата с технологичните компании от 2001 и 2002, като IPO-тата са по-добре от другите с 13,1% и 38,9% съответно.
"В година като тази не се правят луди IPO-та", щоментира Тим Уолкър, IPO анализатор в компанията за проучвания Hoover's Inc. Всички си спомнят провали като тези на технологичните фаворити eToys.com, TheGlobe.com и Webvan през 90-те години на миналия век.
Тази година едва 36 компании са станали публични в САЩ, сочат данни от анализаторската компания Renaissance Capital LLC, която е съсобственик на IPO индекса. Това е почти една десета от броя предлагания през 2007. Миналата година обемът също беше малък, като първичните предлагания бяха струпани през първата половина преди краха на Lehman Brothers Holdings.
И все пак пазарът не се оказва гостоприемен за всички IPO-та тази година, което може да послужи като предупреждение за по-слабите кандидати за публичност - 14 от 36-те завършени IPO-та се търгуват на по-ниска цена от тази при предлагането.
IPO-та във все още затруднения финансов сектор и при недвижимите имоти не жънат големи успехи. Проблемът при тях, обяснява Ритър, е, че "хората знаят колко силно са засегнати секторите".