Въпреки положителните признаци в региони като Азия пазарът на първични публични предлагания (IPO) в Европа остава в стагнация, като всяка активност в това отношение идва от страна на многобройните ранени бизнеси, които се опитват да закърпят балансите си с издаване на права и предлагания, пише FT.
Досега през годината IPO пазарът в Европа изостава от останалата част от света с общ обем едва от 753 млн. долара в сравнение със 17,5 млрд. долара в Азия и 4,1 млрд. долара в САЩ, сочат данни на Dealogic.
Главната причина за силния резултат в Азия е скорошната вълна от IPO-та в Китай, след като китайският регулатор премахна ограниченията за нови листвания, а пазарът в САЩ бе положително повлиян от няколко специализирани сделки в технологичния сектор.
Всяко ново предлагане в Европа трябваше ожесточено да се конкурира за инвеститорско внимание в порой от вторични емисии от страна на публични компании.
Досега през годината в Европа бяха направени вторични предлагания за близо 135,5 млрд. долара, или с 31 млрд. долара по-малко от целия обем за 2008 г.
Въпреки това скорошното рали на пазара, съпроводено от спада във волатилността, означава, че банкерите все повече започват да гледат на големите IPO-та в Европа като на приемливо предложение за пръв път от 2008 г. насам.
Европейските акции отбелязаха ръст средно от 40% от март насам, докато пазарната волатилност, измерена от индекса на Vstoxx, се е понижила до нивата преди фалита на Lehman.
Кен Браун, директор Капиталови пазари в Nomura, също казва, че интересът към IPO се възвръща.
„Това да съществува интерес е различно от процес на същинска подготовка, но все пак на IPO пазара има растящ интерес“, казва той.
„Ако фундаментът в бизнеса беше по-силен дори мисля, че можеше да осъществите IPO до септември, но само ако цената е подходяща. А друг въпрос е дали тя е привлекателна за емитента.“
Инвеститорите и банкерите са окуражени от вълната от предлагания на развиващите се пазари. Въпреки това по-благоприятните пазарни условия са съвсем различно нещо от това да се убедят компаниите и инвеститорите да участват в едно предлагане, пише изданието.
За да бъде съживен европейският пазар на публични предлагания компаниите трябва да се убедят, че има смисъл да оперират като публични, а инвеститорите трябва да възвърнат доверието си, че купуват стойностни активи без прекомерен риск.
„ IPO-тата не зависят само от търсенето, но и от предлагането“, казва Едуард Лоу, директор в Deutsche Bank.
„Следователно въпросът е кога пазарите ще достигнат достатъчно високи нива, за да може собствениците да са готови да продават активи. Обемът на ливъридж в бизнеса също ще влияе върху това решение.“
Според Nomura в Европа има латентен интерес към осъществяване на IPO-та от страна на 120 компании. Много от предлаганията, които трябваше да бъдат отменени заради спада на пазара, сега може да бъдат подновени.
Kohlberg Kravis Roberts, една от най-големите групи за дялови инвестиции в света, подготвя шест IPO-та на стойност милиарди долари, някои от които в Европа.
Също така някои инвеститори може да предпочетат да листнат дял от своята компания, за да създадат основа за оценка преди цялостен изход от инвестицията.
Според някои банкери същесвтува потенциал за приватизационни сделки от страна на някои правителства, търсещи източници за финансиране на своите бюджети, което е още една потенциална възможност за нови IPO-та.
Въпреки това компаниите може да не сметнат, че получават най-доброто при сегашния пазар и може да предпочетат да изчакат поне до втората половина на 2010, за по-високи стойности.
„Въпросът е сега ли е подходящото време за листване по отношение на това как се представя бизнесът или е по-добре да се изчака до по-късно, когато евентуално възстановяването ще се забелязва по-осезателно“, казва Ник Уилиамс, директор Капиталови пазари в Credit Suisse.
Наред с това интересът за листване от страна на компаниите не означава непременно, че такъв има и от страна на инвеститорите да поемат риска от IPO-тата.
Въпреки това инвеститорите разполагат със значителни капитали след като ликвидираха част от своите портфейли миналата година, което означава, че за всяко привлекателно IPO ще има достатъчно пари.
„Ако пазарът е отворен за финансиране на нови инвестиции в Европа, тогава той ще е отворен и за IPO-та на силни компании“, казва Крейг Кобън, директор Нови емитенти в Bank of America-Merrill Lynch.