Железопътна инфраструктура – Холдингово дружество АД е създадено през април 2007 г., за да обедини ЖП бизнеса на мажоритарния акционер Васил Божков.
Приоритет на холдинговото дружество е трайното утвърждаване на групата като най-голямата структура в страната, специализирана в изграждане, ремонт и модернизация на ЖП инфраструктурата и подвижния ЖП състав (локомотиви, мотриси, вагони).
Железопътна инфраструктура – Холдингово дружество АД консолидира дейността на четири дружества от железопътния бранш, а именно Ремонтно-възстановително предприятие Кьоне АД-София, Локомотивен и вагонен завод ЕАД-Русе, Завод за стоманобетонови конструкции и изделия ЕООД-София и Национален изследователски институт по транспорта ЕООД-София.
Към настоящия момент Васил Божков притежава 80% от капитала на Железопътна инфраструктура – Холдингово дружество, а Орлин Хаджиянков има дял от 20%. От проспекта на компанията става ясно, че непосредствено след предлагането двамата ще имат съответно 72,72% и 18,18% (при положение, че бъдат записани максималните заявени за продажба нови акции), което означава, че двамата няма да участват в увеличението на капитала.
Дружеството ще предложи до 5 583 411 броя акции с номинална стойност 1 лев в резултат на увеличение на капитала от 55 834 112 до 61 417 523 лева. Минималната емисионна цена на новите акции ще е 5 лева, а метода на предлагане ще е „бук-билдинг“.
Ако бъдат записани и платени всички нови предложени акции по минималната емисионна цена, то компанията ще набере близо 28 млн. лв., които ще бъдат използвани за финансиране част от инвестиционните програми на отделни дъщерни дружества на емитента, възлизащи общо на 65 млн. лв. и които предвиждат повишаване на капацитета и модернизация на производството. Средствата ще се използват и за намаляване на ливъриджа на емитента, както и за оборотен капитал.
Нетната печалба на ЖП компанията към края на миналата година на консолидирана база е 6,5 млн. лв., а общите продажби – 9,965 млн. лв. За настоящата година дружеството очаква нетна печалба от близо 7 млн. лв., при което, ако бъдат записани и платени всички нови акции от увеличението при минималната емисионна цена от 5 лева, то съотношението цена/печалба ще възлезе на 44.
Консолидирани данни | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Продажби на: | ||||||||
Продукция | 2 500 | 13 344 | 15 558 | 16 199 | 17 466 | 20 577 | 20 577 | 20 577 |
Услуги | 7 465 | 35 711 | 64 718 | 103 844 | 116 846 | 132 740 | 143 723 | 149 889 |
Общо | 9 965 | 49 055 | 80 276 | 120 043 | 134 312 | 153 317 | 164 300 | 170 466 |
Активи | 149 563 | 194 986 | 232 569 | 267 496 | 281 183 | 256 631 | 263 880 | 296 951 |
Собствен капитал | 62 365 | 110 604 | 126 361 | 151 152 | 176 423 | 206 734 | 242 055 | 278 300 |
Нетна печалба | 6 531 | 6 962 | 15 757 | 24 792 | 25 270 | 30 311 | 35 322 | 36 244 |
През 2009 г. се очаква печалбата да е 15,8 млн. лв., а общите приходи от продажби – 80,3 млн. лв. През 2014 г. те ще са съответно 36,244 млн. лв. и 170,5 млн. лв.
Към края на декември миналата година собственият капитал на консолидирана база на Железопътна инфраструктура – Холдингово дружество възлиза на 62,3 млн. лв., което прави счетоводна стойност на една акция от близо 1,12 лев (при стария брой акции – 55,8 милиона). Общите задължения възлизат на 81,5 млн. лв.
В проспекта на ЖП компанията е записано, че „географското разположение на страната предопределя важното и значение за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа: през България преминават 5 общоевропейски транспортни коридора, от които приоритетни за ЕС са IV коридор (Видин-София-Кулата) и VII коридор (река Дунав). Основната част от ЖП мрежата в България е строена преди повече от 50 години, а недостигът на средства за поддържането и през последните 10 години имат за резултат лошото и състояние и необходимост от спешни мерки за нейното възстановяване в контекста на транспортната политика на ЕС. Във връзка с това българската държава е приела стратегия за развитие на железопътния транспорт в периода 2007-2015 г., в която е заложено финансиране в размер на 1,809 млрд. евро, основната част от което се очаква да бъде осигурено по линията на фондове на ЕС“.
*Очаквайте поредната среща на Клуб Investor.bg, в която един от лекторите ще бъде Орлин Хаджиянков от „Железопътна инфраструктура – Холдингово дружество” АД