Днес на Българска фондова борса – София официално бе даден стартът на вторичната търговия с акциите на Билборд АД. До момента по позицията се прехвърлени близо 200 хил. акции на средна цена от 8,48 лв., или с 16,16% над цената от IPO-то. (7,30 лв. за акция).
По време на представянето на емисията, организирано от БФБ-София, разговаряхме с основния акционер Васил Генчев и с Румен Радев, заместник-председател на Борда на директорите, за плановете на компанията след IPO-то:
- Ръстът на печалбата и приходите от продажби в неконсолидирания отчет бяха по-високи от прогнозираните в проспекта. Такива ли ще са и консолидираните резултати на компанията?
В. Генчев: Да, по всяка вероятност ще са над предварителните очаквания. Неодитираният консолидиран отчет ще бъде публикуван на 29 февруари. Печалбата на консолидирана база може да намалее малко спрямо неконсолидираната заради отпадането на вътрешногруповите сделки. Вярно е, че публичното предлагане бе осъществено в края на годината, но прогнозите, заложени в проспекта, са на база на данни от края на третото тримесечие на 2007 г. В последното тримесечие на миналата година бе въведена в експлоатация нова печатна машина, която увеличи производствената мощност с 20 на сто.
- Преди IPO-то казахте, че компанията работи на пълен капацитет. Очаквате ли тази ситуация да се запази и в бъдеще?
В. Генчев: Да, засега единственият начин да увеличаваме обема на работа е да заменяме старите машини с нови и да намаляваме дела на човешкия труд. Досега в България машините за голяма част от специфичните операции не бяха предпочитани поради всоките им цени. Повечето фирми предпочитаха да наемат работна ръка за дейности като опаковъчната например. Тази ситуация обаче започва драстично да се променя. Качествената работна ръка струва все по-скъпо, докато машините изискват само първоначалната инвестиция и малко поддръжка. Това е причината да осъществяваме инвестиции в техника, която до скоро не смятахме за нужна.
- В този смисъл ще ви трябват ли допълнителни средства за финансиране на инвестиционната програма извън привлечените от IPO-то, като например облигационни заеми или инвестиционни кредити. Ще се промени ли по някакъв начин капиталовата структура на компанията?
В. Генчев: Предполагам, че няма да издаваме облигации в обозримо бъдеще. Може би след време ще увеличим капитала на компанията още веднъж, но за това все още нямаме ясно решение. Що се отнася до банковите кредити, ние и сега работим с такива, а до дългосрочен инвестиционен кредит вероятно ще прибегнем при изграждането на новата производствена база. Все пак дотогава има доста други неща да се свършат и като цяло е рано да се говори за конкретното финансиране.
Р. Радев: На този етап би било спекулация дори и в по-общ план да се обсъжда капиталовата структура или начините на финансиране на проектите по простата причина, че тези неща все още са в процес на разработка, под формата на идеен проект. Подобна информация ще бъде предоставена на инвеститорите, когато имаме нещо договорено или поне твърдо наше решение, че ще се премине към изпълнение на даден проект. Пазарът е доста чувствителен, като в случая не говоря само за Билборд, а като цяло, и е важно да се създават реалистични впечатления.
- Как стои въпросът с пазарите ви в чужбина, реализирате ли продукция и за клиенти извън страната?
В. Генчев: Ние изповядваме следната философия - при положение, че за момента в България има пазар за цялата ни продукция, безмислено е да се опитваме да пробиваме в Европейския съюз. Естествено реализираме продукция и зад граница, търгуваме с клиенти от Сърбия, Македония, Румъния, а за в бъдеще имаме идеи да се насочим и към Австрия и Германия. В Германия например имаме информация, че много печатници като нашата започват да изпитват известни затруднения и там пазарът може би ще даде възможност да се намесим.
Българските и въобще източноевропейските компании се опитват да бъдат максимално мобилни и да изпълняват всички поръчки, които им се заявяват. За разлика от тях западните конкуренти са доста по-специализирани и не са склонни към мащабни реорганизации на своята дейност. Защото подобни реорганизации са наложителни, ако искаш да посрещаш нуждите на максимален брой клиенти.
Същевременно процедурите при обявяване на несъстоятелност на дадена компания в Германия например не са като у нас. Там не им пращат прокурори, не ги обвиняват по подразбиране в нарочен фалит на предприятието и т.н. Просто се назначава синдик, който обикновено съкращава капацитета, освобожава половината персонал, продава част от собствеността на предприятието, погасява задълженията към банките и в някои случаи дори успява да изправи компанията на крака и да възстанови дейността. Затова и западните компании не са толкова притеснени от необходимостта да реорганизират своята дейност.
Между другото много от немските компании вече се опитват да продават своите употребявани машини у нас, което също е доказателство, че имат известни затруднения. В България се купуват много такива машини, защото е ясно, че когато купуваш втора, трета или четвърта ръка техника, цената й е много по-ниска от тази на новата, понякога достига около 20% от нея. Но купуваш стара технлогия, а технологиите са за това, за да се развиват.
Р. Радев: Разбира се логично е тези играчи, които не успеят да се приспособят към новите пазарни условия, да отпаднат. Би било твърде апокалиптично обаче да се твърди, че всички печатници в Западна Европа ще фалират или нещо подобно.
Факт е, че голяма част от уптребяваната техника на западните компании се купува у нас, но това е просто пазарен механизъм. Те продават там, където най-лесно биха могли да ги реализират.
Печатарският бизнес обаче се развива толкова динамично, че ако дадена компания се фокусира само върху развитие на структурата си, без да финансира технологичното си развитие, тя е обречена на неуспех. Това е едно от нещата, между другото, които отличават печатници като Билборд.
Свързани компании: