Електронна полица по гражданска отговорност на МПС все още няма, тъй като стикерът трябва да бъде предаден на клиента, без значение дали по куриер или лично, включително в офис на посредник или застраховател.
През 2011 г. имаше предложение от Комисията за финансов надзор за отпадането на стикера и превръщането на полицата в истинска електронна, а именно поръчваш я от компютъра, плащаш с кредитна, дебитна карта или по друг начин, разпечатваш и потегляш. То обаче беше отхвърлено от парламента.
В момента полицата е електронна само между посредника, застрахователя и Гаранционния фонд, като ползата е в моментното отчитане, намаляване на грешките при попълването и премахване на възможността за антидатиране (машина на времето, при която виновен за събитие днес си купува полица с валидност от преди няколко дни).
За всички настоящи посредници, тоест брокери и агенти, истинската електронна полица е проблем. Сегашната частична електронност реши част от проблемите им, включително изхвърли от пазара най-малките посредници.
Ако клиентът обаче може да прави всичко дистанционно, без да чака 2-3 дни куриерът да му донесе полицата, то тогава се губи личният контакт с него.
Как тогава брокерът, агентът или служителят в офис на застраховател ще му продаде и Доброволна застраховка на местата в МПС, Автокаско, Пътна помощ и Домашно имущество? Още повече, че интернет ще ползват именно по-богатите клиенти, които купуват и автокаско, и домашно имущество.
Не само, че ще бъде загубен личният контакт, а и ще бъде отворена ниша за чисто нови посредници да спечелят битката за клиентите в интернет. Силните в интернет може да бъдат например сайтовете за групово пазаруване или големите интернет групи.
При всички случаи бъдещето е плашещо за текущите играчи, включително застрахователите, чиито офиси може да пострадат от намаляване на клиентите.
Ползите от интернет са ясни. Това са бързото и лесно сравняване на цените и дори възможност за старт на валидността на полицата на момента, а не както сега от 00:00 ч. на следващия ден. Така ще е възможно да платиш, принтираш полицата и да потеглиш веднага. Лесното сравняване пък би изострило ценовата конкуренция, което ще е от полза за потребителите.
Негативите от електронната полица са много и то все в градината на посредници и застрахователи:
- Изострената ценова конкуренция няма да им позволи да вдигнат цените.
- Ще има възможност нови интернет посредници да вземат приходите им (на агентите, на брокерите и на офисите за продажба на компаниите).
- Ще се загуби личният контакт с клиентите и продажбите на допълнителни услуги може да намалеят.
Друг противник на стикерите е компанията, която ги печата. Тя би загубила поръчки за милиони левове годишно. Обикновено се ползват повече стикери от броя застраховани, защото има и разсрочени плащания на дори 12 части. Всяко плащане върви с нов стикер.
Очакванията са през 2012 г. да има ново обсъждане в Парламента на отпадането на стикера по Гражданска отговорност - този последен препъни камък пред превръщането й в електронна.
В Западна Европа и дори в Унгария до 70% от застраховките Гражданска отговорност на МПС се осъществяват чрез интернет. Дали у нас електронната полица ще види бял свят и дали новото ще победи статуквото, предстои да видим.
преди 12 години Не виждам как електронната полица би подпомогнала и спряла подобен вариант.И сега полици се взимат от какви ли не офисчета и брокери.Какъв е проблема да предлагат полици с 50% по-ниски от БГ застрахователите?Никакъв.Електронната полица за мен ще бъде по-полезна за застрахователи отколкото за потребители.Ние като данъкоплатци ще платим цената на оборудването за пътните полицаи.Нали все пак ще трябва да има някакъв контрол.Това значи компютри, камери, скенери, бази данни.Това са стотици милиони лв инвестиции в оборудване за КАТ.От друга страна реалните ползватели на електронните полици няма да бъдат повече от 20-30% от всички ползватели.Да не забравяме все пак, че има доста отстъпки при сключване на каско и ГО заедно в един застраховател, а за каското все пак ще трябва да се отиде до застраховател....я за снимане, я за лепенки...и т.нЕлектронните полици за ГО, според мен, в момента са просто един ненужен лукс, който ще улесни много малко потребители, повече застрахователи, а ще струва отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Най-голямята далавера е Гаранционния фонд - 10 лв от всяка полица!!! За него е борбата. Как се използва? Да изпратиш над 500 000 писма на хора, които не си карат колите или и на такива, които си имат нормални застраховки, но ги няма в системата поради неграмотност при въвеждането. Там е голямата далавера... Ако се наложи фонда да плаща - плаща, но после чрез съда си взема парите с лихвите - загуба там няма - само увеличението му е сигурно - 10 лв на всяка нова полица ... и така милиони застраховки - по 10 лв. Да им е честит ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Съгласен съм със статията. Отново нищо не се прави в полза на клиента, а се обслужват нечии други интереси; да не би случайно някой да прибере по-малко пари или да му вземат кацата с меда. А хората плащат, тях кой ли ги пита... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Проблемът според мен е, че КФН все още не може да въведе качествен и надежден контрол на разни еднодневки (едни уж кипърски елементи) дето бяха плъзнали по едно време. Представете си, че всичко е електронно.. тогава идват 2 мутри и си правят една скромна реклама на съмнителна компания (примерно кипърска) , но пускат цени на 50% от БГ застрахователите, защото нямат и най-малка идея да плащат. Минава кампанията обират яко парса от бедния БГ гражданин и кой откъде е... а Фонда трябва да плаща... Сега цялата мрежа по един или друг начин вкарва малко усложнение да минат такива 'бързи удари'.. Ако КФН успее да ограничи 'случайните' играчи на пазара - изцяло електронната полица ще е супер ефективна и реално ще доведе до подобряване на оферти, но с идеята, че в крайна сметка щетите трябва да се плащат и затова безумните цени не трябва да се толерират.поздрави за материала отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Между другото няма да ми трябва и принтер. Снимам екрана с фотоапарат или телефон и през него ще я показвам на полицая. "По скоро няма нужда от принтер защото полицая трябва директно да провери в системата, а не да те кара да размятваш хартии :) и снимки :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години 3-5 те лв. за куриер са излишни. Пък и чакаш 1-2-3 дни да дойде полицата, мислиш кой да я приеме и плати ако те няма...Електронната полица ще позволи на хора от затънтени крайща на страната да имат достъп до всички застрахователи, защото сега в много малки градове и селата избора е стеснен. Няма офис на всички застрахователи, няма брокер, а агенти може да има, но чак да ги познаваш всички.Между другото няма да ми трябва и принтер. Снимам екрана с фотоапарат или телефон и през него ще я показвам на полицая. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години От години съм на полуелектронна полица. Поръчвам се я по Интернет, получавам я с куриер в офиса. Не мога да си представя да губя време и нерви да се срещам с всякакви тарикати за такива дреболии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Аз мисля че застрахователните фирми ще спечелят от продажби по интернет. Така ще се прибира цялата сума и няма да се дават 20-25% на застрахователен посредник.Аз например отивам в офиса на Армеец и ми дават цена, Казвам ами тя е същата както при застрахователния посредник. Не искат да ми дадат отстъпка, за това че директно контактувам с тях. Така прибират 20%-25% повече, не искат да го споделят с клиента. А това не е малко като сума. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Не си мислете, че ползата от личен брокер е в това да ти продава ГО.ГО всеки може да си го купи директно от офис или бензиностанция.Още повече, че след последните промени ГО не е атрактивна за брокерите.Имам личен приятел брокер и според него най-добре е ако въобще не се занимава с ГО. Комисионните са толкова малки, че ако трябва да занесе ГО-то с кола на клиента излиза на загуба.Ползата от един брокер е ако той предоставя допълнителна експертна услуга - първо помага да избереш компанията(обикновено най-евтината е най-лошия избор въпреки, че хората основно това гледат) като ти обърне внимание на детайлите. Второ помага за точно описване на щетите и за избора на това как те най-добре за твоя случай да бъдат оправени. И не на последно място брокера носи отговорност при грешки било то при попълването на данните или пък при отчитането им. Сетете се какво става ако застр. компания е направила грешка и клиента сам се опита да го разреши.... най-много да смени компанията отговор Сигнализирай за неуместен коментар