Очакванията на потребителите в САЩ за инфлацията в дългосрочен план се понижават в началото на юли с повече от прогнозираното, като в същото време скорошният спад при цените на бензина помогна за повишаване на настроенията, съобщава Bloomberg.
Потребителите очакват цените да се повишават с годишен темп от 2,8% през следващите 5 до 10 години, което представлява спад спрямо 3,1% през юни и най-ниското ниво от юли миналата година, показват данни на Мичиганския университет, публикувани в петък. Потребителите очакват увеличение на разходите с 5,2% през следващата година, в сравнение с 5,3% от миналия месец.
Индексът на потребителските настроения на Мичиганския университет нараства до 51,1 пункта от историческо дъно от 50 пункта през юни. Средната оценка в анкета на Bloomberg повтаря данните от предходния месец.
Спадът при очакванията за инфлацията може да осигури известна утеха сред служителите на Федералния резерв на САЩ – че сегашният ценови натиск няма да се задържи дълго в икономиката. Все пак данните подчертават болезненото въздействие на инфлацията, която заличава ефекта от нарастването на заплатите за повечето американци и свива покупателната способност на потребителите.
„Потребителите споделят едно мнение относно пагубния ефект на цените върху личните им финанси“, коментира Джоан Сю, ръководител на проучването. Приблизително половината от анкетираните обвиняват инфлацията за понижаването на стандарта им на живот, най-голямото след финансовата криза от 2008 г., допълва тя.
сащ
Показателят за текущите условия в същото време нараства до 57,1 пункта, отчитайки най-големия си скок от април 2021 г., като вероятно отразява по-ниските цени на бензина, както и стабилния пазар на труда.
Индексът на Мичиганския университет за бъдещите перспективи сред потребителите се понижава до 47,3 пункта, записвайки най-ниската си стойност от 1980 г. насам.
По време на пресконференция в четвъртък главният изпълнителен директор на JPMorgan Chase & Co. Джейми Даймън каза, че потребителите са „в много добра форма“, въпреки че „очевидно тяхното доверие спада“.
Условията за закупуване на дълготрайни домакински стоки се подобриха до известна степен, въпреки че останаха на исторически нива, заради облекчаването на ограниченията в глобалните вериги на доставка, изтъква Сю. Отделно по-ранно проучване показа, че продажбите на дребно в САЩ като цял нарастват през юни. Стойността на общите покупки на дребно се е увеличила с 1% за месец след ревизиран в посока нагоре спад от 0,1% през май, става ясно от данни на министерството на търговията. Стойностите обаче не са коригирани спрямо инфлацията.