Германската икономика се е разраснала леко в началото на година, отбелязвайки повишение от 0,2% на тримесечна база до края на март, показват сезонно, инфлационно и календарно изгладените данни на Федералната статистическа служба (Destatis), публикувани в сряда. Резултатът е в съответствие с първоначално обявените данни от края на април.
В сравнение с четвъртото тримесечие на 2019 г. - последното нормално тримесечие преди избухването на пандемията от коронавирус - нивото на брутния вътрешен продукт (БВП) на страната е било с 0,9 на сто по-ниско.
Германия
Източник: Федерална статистическа служба (Destatis)
"Войната в Украйна и продължаващата пандемична обстановка усложниха съществуващите проблеми, включително прекъсванията във веригите на доставки и покачващите се цени", коментира д-р Георг Тийл, ръководител на Destatis. "Въпреки сложните рамкови условия в световната икономика германската икономика е започнала 2022 г. с лек ръст", добавя Тийл.
На годишна база показателят се е увеличил с 4,0%, става ясно още от инфлационно изгладените данни на статистическата служба. Увеличението, изгладено спрямо цените и календарните ефекти, е било в размер на 3,8%.
Високите цени в страната обаче, предизвикани от световното поскъпване на суровини и устойчивите проблеми на снабдителните вериги, не са спрели германските потребители от това да пазаруват, тъй като вътрешното търсене е нараснално значително на годишна база през първото тримесечие на 2022 г. Разходите за крайно потребление са записали ръст от 8,5% (изгладен спрямо цените) спрямо първите три месеца на 2021 г. Особено голямо е увеличението в разходите за ресторанти и услуги по настаняване, достигнало 124,2% на годишна база (изгладени спрямо цените).
Правителствените разходи също са се увеличили с 1,8 на сто, основно заради процеса по закупуване на повече ваксини. Износът се е увеличил с 2,9% за година, докато вносът - със 7,2 на сто.
Положителна тенденция в статистиката е тази за пазара на труда - броят на хората, участващи в заетостта, за пръв път е надминал предкризисното равнище. През първото тримесечие е имало близо 45,1 млн. души, заети в страната. Това е увеличение от 687 хил. души (1,5% за година).
Производителността на труда е нараснала с 0,7%, според първоначалните данни.
Друг доклад на института GfK показа, че влошаването на потребителското доверие в Германия се е забавило през май, когато нагласите на домакинствата за икономиката и доходите са нараснали умерено.
В резултат на това от GfK прогнозират, че потребителското доверие ще се свие с 26 пункта през юни, или с 0,6 пункта по-слабо понижение спрямо май.
"Въпреки че това означава, че потребителският климат се е подобрил леко, нагласите продължават да са на историческо дъно", каза Ролф Бюркъл, експерт по потребление в GfK.
След записаните спадове през последните два месеца икономическите нагласи са достигнали ниво от -9,3 пункта през май. Данните на института сочат обаче, че потребителите все още се опасяват от рецесия, а очакванията за доходите са достигнали -23,7 пункта, потискани от рекордната инфлация.