Ръстът на потребителските цени в Китай е надминал очакванията на икономистите през април, сочат данните на националната статистическа служба, цитирани от CNBC.
Индексът на потребителските цени се е увеличил с 2,1% на годишна база през миналия месец, двигатели, за което са били нарасналите разходи за енергия и пресни зеленчуци. Резултатът е над очакванията на икономистите, анкетирани от медията, за ръст от 1,8 на сто.
Освен това повишението е най-голямото от миналия ноември, когато показателят се увеличи с 2,3%, и е значително над 18-месечния среден ръст от 0,9%. Официалното целево равнище на Пекин за инфлацията през 2022 г. е "около 3%".
"Основен двигател бе ръстът в цените на храните поради нарасналите транспортни разходи и желанието за запасяване, породено от строгите противоепидемични мерки", написаха анализатори от Goldman Sachs. Техните очаквания са на годишна база потребителската инфлация и тази при производствените цени да се забави заради влиянието на базови ефекти.
Цената на пресните зеленчуци се е покачила с 24% на годишна база през април, докато тази на плодовете е нараснала с 14,1% през същия период. Цената на свинското, която е с голям дял в потребителската инфлация, се е увеличила с 1,5% на месечна база, а на годишна - с 33,3 на сто. Горивата са станали с 28,4% по-скъпи за година.
Извън цените на храните и енергията, инфлацията в Китай се е ускорила до 0,9% на годишна база през април.
Данните в сряда показват още, че през миналия месец производствените цени са се увеличили с 8% спрямо април 2021 г., което е било над прогнозите на икономистите за 7,7% ръст.
От март насам Китай затегна ограниченията за пътуване и наложи частични или пълни затваряния в много части на страната в опит да пребори най-лошия си пандемичен период от пролетта на 2020 г.
Анализаторите предупреждават, че в дългосрочен план търсенето в Китай ще продължи да е потиснато заради несигурността относно бъдещите доходи. Индексът на мениджърите по поръчките (PMI) в услугите на Caixin показа, че през април компаниите са намалили цените с най-бързия темп от май 2020 г. с цел да привлекат клиенти на фона на ограниченото търсене.