Подложени на силния инфлационен натиск, английските купувачи са свили потреблението си за пръв път от началото на 2021 г., когато в страната бе въведено блокиране заради пандемията, съобщи Ройтерс.
Данните на Британския консорциум за търговия на дребно сочат, че потреблението сред членовете му - които включват основно големи вериги и супермаркети - е намаляло с 0,3% на годишна база през април спрямо отчетения годишен ръст от 3,1% през март.
"Кризата с разходите за живот се отрази на търговците на дребно през април, като ръстът на продажбите спадна за първи път от 15 месеца насам", казва Пол Мартин, ръководител на отдел "Търговия на дребно" в KPMG.
"Поскъпващата издръжка на живот стъпка потребителското доверие и забави потреблението", каза главният изпълнителен директор на консорциума Хелън Дикинсън.
Годишният спад в показателя е бил първия от януари 2021 г. Данните не са инфлационно изгладени, следователно понижението в обема закупени стоки може да е било значително по-голямо от спада в похарчените суми.
Покупките на скъпи стоки като мебели и електроуреди са били ударени най-силно през април поради забавяне на доставките от Китай, който преминава през най-лошия си пандемичен период от пролетта на 2020 г. Доброто време обаче е спомогнало за продажбата на повече стоки за градината и на дрехи за конкретни поводи, например сватби, които са били отложени заради пандемията.
Допълнително предизвикателство за търговците на дребно обаче, извън забавените доставки от Китай, е и световното покачване на цените на храните в размер на 13% в периода март - април, смята Дикинсън.
Последните данни показаха, че потребителските цени във Великобритания са нараснали със 7,0% на годишна база през март, което е 30-годишен връх. В отговор на силния инфлационен натиск Английската централна банка (АЦБ) продължи със серията от лихвени повишения и на последното си заседание, когато одобри четвъртото поредно лихвено повишение в размер на 25 базисни пункта.
Отделно проучване на Barclaycard показа, че девет от десет души, анкетирани от банката, имат опасения относно влиянието на покачващите се битови сметки върху финансите им. В същото време нагласите на потребителите за способността им да закупуват стоки, които не са от първа необходимост, и да живеят в рамките на възможностите си са останали стабилни.